Logo
Nederlandse verkeersborden en verkeersbordbetekenissen

Beheers de L21: Veilig Gebruik van Doorgangsplaatsen Links

L21 - Doorgangsplaats naar Links betekenis van het Nederlandse verkeersbord

Het L21 verkeersbord geeft een verbreed gedeelte aan de linkerzijde van de weg aan, specifiek ontworpen als doorgangsplaats. Dit bord functioneert vergelijkbaar met L-20, maar is aan de linkerzijde geplaatst. Het is cruciaal om deze plaatsen coöperatief te gebruiken met tegemoetkomend verkeer om een soepele doorstroming op smalle of enkelsporige wegen te garanderen. Coördineer altijd uw intenties, rij langzaam de doorgangsplaats in en uit, en verlaat deze zodra uw inhaalmanoeuvre is voltooid.

Over het verkeersbord L21 - Doorgangsplaats naar Links

Leer de belangrijkste details van het bord L21 - Doorgangsplaats naar Links, waaronder de functie, wat het bestuurders aangeeft en hoe het wordt toegepast in echte verkeerssituaties in Nederland. Gebruik dit overzicht om het bord goed te begrijpen en zeker te herkennen tijdens het Nederlandse theorie-examen.

Definitie van L21

Dit bord geeft een doorgangsplaats of verbreedde baai aan de linkerzijde van een smalle of enkelsporige weg aan. Het doel is om een kort gedeelte te creëren waar tegemoetkomende of passerende voertuigen elkaar veilig kunnen passeren zonder het verharde oppervlak te verlaten. Het bord helpt confrontaties en last-minute remacties te voorkomen. Gebruikers moeten anticiperen op tegemoetkomend verkeer, soepel de baai inrijden en deze verlaten zodra de manoeuvre voltooid is.

Betekenis van L21

Dit bord geeft een verbreedde doorgangsplaats aan de linkerzijde van een smalle of enkelsporige weg aan. Het ondersteunt veilige ontmoetings- of inhaalmanoeuvres door voertuigen tijdelijk extra ruimte te bieden. Gebruik de ruimte coöperatief, rem van tevoren af en coördineer met andere weggebruikers, verlaat de baai dan onmiddellijk zodra de passeerbeweging voltooid is.

Toegestane handelingen voor L21

Gebruik de doorgangsplaats links om tegemoetkomend verkeer te laten passerenRem af en coördineer met tegemoetkomende bestuurders voordat u de baai inrijdtLaat andere voertuigen passeren zonder hen van de rijbaan te dwingenGeef tijdig richting aan bij het in- en uitrijden van de baaiVerlaat de doorgangsplaats onmiddellijk zodra de manoeuvre voltooid is

Verboden handelingen voor L21

De doorgangsplaats behandelen als een reguliere parkeerplaatsDe baai met hoge snelheid inrijden zonder rekening te houden met andere gebruikersAnderen verhinderen de doorgangsruimte te gebruiken wanneer nodigGevaarlijke inhaalmanoeuvres uitvoeren met slecht zichtDe baai gebruiken om te stoppen zonder verband met de verkeersstroom

Veelgestelde vragen over het bord L21 - Doorgangsplaats naar Links

Krijg duidelijke en praktische antwoorden op de meest voorkomende vragen over het bord L21 - Doorgangsplaats naar Links. Leer hoe het bord werkt, welke regels het aangeeft en hoe het invloed heeft op verkeerssituaties. Deze FAQ versterkt je begrip en ondersteunt goede beslissingen voor het Nederlandse theorie-examen in Nederland.

Wat is het doel van het L21 verkeersbord?

Het L21 verkeersbord markeert een aangewezen doorgangsplaats aan de linkerkant van de weg. Het is bedoeld om bestuurders op smalle of enkelsporige wegen te helpen tegemoetkomend verkeer te laten passeren door in de doorgangsplaats te rijden. Dit bord bevordert coöperatief rijden en een betere verkeersdoorstroming.

Hoe moet ik me gedragen als ik het L21 bord zie?

Wanneer u het L21 bord ziet, wees dan voorbereid om de doorgangsplaats aan uw linkerzijde te gebruiken om tegemoetkomend verkeer te laten passeren, of andersom. U moet coördineren met andere bestuurders, de doorgangsplaats langzaam inrijden en deze zo snel mogelijk na het passeren verlaten.

Mag ik onnodig stoppen in een L21 doorgangsplaats?

Nee, onnodig stoppen in een L21 doorgangsplaats is verboden. Deze doorgangsplaatsen zijn specifiek bedoeld voor inhaalmanoeuvres om de verkeersdoorstroming te vergemakkelijken. U mag de doorgangsplaats alleen gebruiken om een ander voertuig te laten passeren of om gepasseerd te worden, en daarna uw reis onmiddellijk voortzetten.

Wat is het verschil tussen L-20 en L-21 borden?

Zowel het L-20 als het L-21 bord geven doorgangsplaatsen aan. Het belangrijkste verschil is hun positie: L-20 markeert een doorgangsplaats aan de rechterkant, terwijl L-21 een doorgangsplaats aan de linkerkant markeert. U moet zich bewust zijn aan welke kant de doorgangsplaats zich bevindt wanneer u een van beide borden tegenkomt.

Wat zijn veelvoorkomende valkuilen bij het examen met betrekking tot het L21 bord?

Een veelvoorkomende valkuil is het niet controleren van de spiegels op tegemoetkomend verkeer dat mogelijk ook naar dezelfde doorgangsplaats gaat. Kandidaten kunnen ook ten onrechte aannemen dat ze mogen stoppen om andere redenen dan passeren, of het belang van samenwerking en het tijdig verlaten van de doorgangsplaats niet begrijpen.

Wat betekent het om de L21 doorgangsplaats coöperatief te gebruiken?

Coöperatief gebruik betekent dat u de noodzaak erkent en respecteert dat tegemoetkomend verkeer de doorgangsplaats kan gebruiken, en vice versa. Het omvat duidelijke communicatie (vaak door te remmen of richting aan te geven) en ervoor te zorgen dat u de doorgangsplaats niet langer blokkeert dan nodig is voor de inhaalmanoeuvre.

Afbeelding van het bord L21 - Doorgangsplaats naar Links

Een duidelijke referentieafbeelding van het verkeersbord L21 - Doorgangsplaats naar Links dat in Nederland wordt gebruikt.

L21 - Doorgangsplaats naar Links verkeersbord

Andere benamingen voor L21 - Doorgangsplaats naar Links

Het verkeersbord L21 - Doorgangsplaats naar Links kan ook bekend staan onder andere namen of termen.

Doorgangsplaats (links)Uitwijkplaats links

Informatieborden (L) verkeersbordcategorie

Het bord L21 - Doorgangsplaats naar Links behoort tot de categorie Informatieborden (L), een groep borden met vergelijkbare functies en regels.

Verdiep je in Nederlandse verkeersbordenkennis

Cursus Nederlandse Rijexamen Theorie BL4 Voorsorteren Nederlandse verkeerstekenL51 Fietsstraat Nederlandse verkeerstekenL6 Wegsplitsing Nederlandse verkeerstekenL16 Noodtelefoon Nederlandse verkeerstekenL17 Brandblusser Nederlandse verkeerstekenL13 Verkeerstunnel Nederlandse verkeerstekenL5 Einde rijstrook Nederlandse verkeerstekenVoorrangsborden (B) Nederlandse tekencategorieSnelheidsborden (A) Nederlandse tekencategorieInformatieborden (L) Nederlandse tekencategorieL1 Onderdoorgang Hoogte Nederlandse verkeerstekenBebouwde kom-borden (H) Nederlandse tekencategorieWaarschuwingsborden (J) Nederlandse tekencategorieL3 Bushalte of Tramhalte Nederlandse verkeerstekenParkeer- en Stilteborden (E) Nederlandse tekencategorieAanvullende onderborden (OB) Nederlandse tekencategorieL14 Parkeerhaven (Nooduitwijk) Nederlandse verkeerstekenL21 Doorgangsplaats naar Links Nederlandse verkeerstekenVerplichte richtingsborden (D) Nederlandse tekencategorieL20 Passageerruimte naar rechts Nederlandse verkeerstekenL7 Aantal Doorgaande Rijstroken Nederlandse verkeerstekenRichting & Routebegeleiding (K) Nederlandse tekencategorieL18 Noodtelefoon en Brandblusser Nederlandse verkeerstekenL19 Dichtstbijzijnde Nooduitgang Nederlandse verkeerstekenL8 Weg doodlopend (Doodlopende weg) Nederlandse verkeerstekenInhaal- en Rijstrookbegeleiding (F) Nederlandse tekencategorieAfsluitings- en Eenrichtingsborden (C) Nederlandse tekencategorieAanwijzingen voor Gebied, Weg en Pad (G) Nederlandse tekencategorieL2 Voetgangersoversteekplaats (Faciliteit) Nederlandse verkeerstekenL101-3 Taper Invoeging — Tweerichtingswegen Nederlandse verkeerstekenL101-4 Tuitinvoeging — Drievoudige rijbanen Nederlandse verkeerstekenL9 Vooraankondiging — Doodlopende Weg Rechts Nederlandse verkeerstekenL15 Parkeerhaven met Noodtelefoon en Brandblusser Nederlandse verkeerstekenL10 Voorafgaande aanduiding van verkeersmaatregelen Nederlandse verkeerstekenL12 Informatie geldt alleen voor de aangegeven rijstrook Nederlandse verkeerstekenL11 Informatie Alleen Van Toepassing Op De Aangegeven Rijstroken Nederlandse verkeersteken