Het L3-bord geeft een halte voor openbaar vervoer aan, voor bussen of trams. Wanneer je dit bord ziet, verwacht dan passagiers die in- of uitstappen, en mogelijk bussen die de halte in- of uitrijden. In Nederland hebben bussen vaak voorrang bij het verlaten van een halte, en je moet voorzichtig zijn bij het passeren van trams, vooral aan de zijde waar passagiers instappen of uitstappen. Wees altijd bereid om voorrang te verlenen en je snelheid aan te passen. Dit bord is onderdeel van algemene verkeersinformatieborden en helpt bij het reguleren van de interactie tussen regulier verkeer en openbaar vervoer.
Leer de belangrijkste details van het bord L3 - Bushalte of Tramhalte, waaronder de functie, wat het bestuurders aangeeft en hoe het wordt toegepast in echte verkeerssituaties in Nederland. Gebruik dit overzicht om het bord goed te begrijpen en zeker te herkennen tijdens het Nederlandse theorie-examen.
Dit informatiebord identificeert een aangewezen opstap- of uitstaplocatie voor bussen of trams en waarschuwt voor frequent stoppen en vertrekken nabij de stoeprand of tramrails. Het herinnert bestuurders eraan de stopzone, het perron of het spoorvrije gebied vrij te houden, zodat het openbaar vervoer veilig en op tijd kan opereren. In situaties waar trams op de rijbaan stoppen, kan het zijn dat je moet stoppen en niet mag inhalen aan de zijde waar passagiers in- of uitstappen.
Dit bord geeft de locatie van een bus- of tramhalte aan, waar het openbaar vervoer regelmatig passagiers laat in- en uitstappen. Als bestuurder moet je anticiperen op voertuigen die de halte in- of uitrijden, voetgangers die naar de halte oversteken en lagere snelheden in het gebied. Pas je snelheid en rijstrookpositie tijdig aan om de halte veilig te passeren.
Krijg duidelijke en praktische antwoorden op de meest voorkomende vragen over het bord L3 - Bushalte of Tramhalte. Leer hoe het bord werkt, welke regels het aangeeft en hoe het invloed heeft op verkeerssituaties. Deze FAQ versterkt je begrip en ondersteunt goede beslissingen voor het Nederlandse theorie-examen in Nederland.
Het hoofddoel van het L3-bord is om je te informeren over de locatie van een bus- of tramhalte. Het waarschuwt bestuurders voor de mogelijke aanwezigheid van stilstaande voertuigen van het openbaar vervoer, voetgangers die de weg oversteken, en bussen of trams die manoeuvreren in het verkeer.
Wanneer je het L3-bord ziet, moet je je snelheid verminderen en extra alert zijn. Let op passagiers, vooral degenen die de weg oversteken, en wees voorbereid om voorrang te verlenen aan bussen die mogelijk de halte uitrijden. Vermijd het inhalen van trams waar passagiers in- of uitstappen, met name aan de zijde met passagiersingang.
Ja, trams hebben vaak specifieke regels. Je mag nooit een tram inhalen aan de zijde waar passagiers in- of uitstappen, vooral niet als dit door andere signalen verboden is. Houd er rekening mee dat trams op rails rijden en mogelijk minder manoeuvreerbaar zijn dan bussen; geef ze ruimte en observeer hun bewegingen zorgvuldig.
Een veelvoorkomende faalkuil betreft de nuance van voorrang verlenen. Kandidaten vergeten mogelijk dat bussen die een halte verlaten vaak voorrang hebben. Een andere faalkuil is het verkeerd interpreteren van het verbod om trams in te halen; je moet altijd voorzichtig zijn en inhalen vermijden als dit passagiers of ander verkeer in gevaar brengt. Houd altijd rekening met de mogelijkheid van voetgangers die nabij de halte oversteken.
Nee, het L3-bord zelf vereist niet dat je stopt, tenzij een bus actief wegrijdt en voorrang heeft, of als passagiers voor je oversteken. Het is voornamelijk een informatief bord om je voor te bereiden op mogelijke gevaren en om voorzichtig te rijden in de buurt van de halte.
Een duidelijke referentieafbeelding van het verkeersbord L3 - Bushalte of Tramhalte dat in Nederland wordt gebruikt.

Het verkeersbord L3 - Bushalte of Tramhalte kan ook bekend staan onder andere namen of termen.
Het bord L3 - Bushalte of Tramhalte behoort tot de categorie Informatieborden (L), een groep borden met vergelijkbare functies en regels.