C-serie borden regelen de toegang tot wegen, zones en verkeersrichtingen door aan te geven waar voertuigen wel of niet mogen inrijden. Ze omvatten afsluitingen, eenrichtingsstraten, afgesloten gebieden en voertuigspecifieke beperkingen. Het begrijpen van deze borden helpt kostbare fouten te voorkomen, verbetert de navigatie in onbekende omgevingen en bereidt u voor op het beantwoorden van gedetailleerde theorievragen over verkeersbeperkingen en gereguleerde weglay-outs.
Een uitleg van hoe Afsluitings- en Eenrichtingsborden (C) verkeersborden worden toegepast in echte verkeerssituaties in Nederland. Leer waar deze borden staan, wat bestuurders moeten doen en hoe correcte reacties helpen om veilig te blijven, boetes te vermijden en te slagen voor het Nederlandse theorie-examen.
U zult afsluitings- en eenrichtingsborden tegenkomen in diverse verkeerssituaties. Borden zoals 'Verboden toegang' (C2) of 'Eenrichtingsweg' (C3, C4) zijn gebruikelijk aan het begin van straten om de verkeersstroom te regelen, vooral in stedelijke gebieden, om frontale botsingen te voorkomen en de efficiëntie te verbeteren. Volledige afsluitingsborden (C1) kunnen aangeven dat een weg volledig onbegaanbaar is vanwege wegwerkzaamheden, evenementen of gevaren; deze ziet u vaak in woonwijken of op specifieke routes. Meer specifieke borden, zoals die bepaalde voertuigtypen beperken (bijv. C7 voor vrachtwagens, C11 voor motorfietsen, C17 voor lengte), worden vaak geplaatst bij bruggen, smalle wegen of in milieugevoelige gebieden. Milieu- en emissievrije zoneborden (C22a, C22c) komen steeds vaker voor in stadscentra om de luchtkwaliteit te verbeteren. Dynamische spitsuurstrookborden (C23-01 tot C23-03) ziet u meestal op drukke hoofdwegen of snelwegen om de verkeersstroom tijdens piekuren te beheren. Het is van vitaal belang om goed op deze borden te letten om boetes, gevaarlijke situaties zoals spookrijden of hinder te voorkomen.
Een overzicht van de belangrijkste leerdoelen bij het bestuderen van de categorie Afsluitings- en Eenrichtingsborden (C). Begrijp de kernconcepten, betekenissen en verkeerssituaties zodat je patronen herkent, vragen zelfverzekerd beantwoordt en een sterke basis opbouwt voor veilig rijden in Nederland.
Bekijk alle verkeersborden in de categorie Afsluitings- en Eenrichtingsborden (C). Elk bord bevat een duidelijke betekenis, het doel en voorbeelden van gebruik in Nederland, waardoor je herkenningsvaardigheid en begrip van deze groep Nederlandse borden versterkt.

Het C1-bord betekent 'Afgesloten voor al het verkeer', maar voetgangers zijn welkom.

Het C10-bord betekent geen toegang voor motorvoertuigen met aanhangwagens in Nederland.

C11: Motoren zijn Verboden op Deze Weg

Begrijp het C12-verkeersbord 'Afgesloten voor alle motorvoertuigen'

Begrijp het C13-bord: Geen motor-aangedreven bromfietsen of gehandicaptenvoertuigen toegestaan

Begrijp het C14-bord: Fietsen en niet-gemotoriseerde invalidenvoertuigen verboden.

Dit C15-bord betekent geen toegang voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.

Het C16-bord 'Afgesloten voor Voetgangers' betekent dat je te voet niet verder mag gaan dan dit punt.

Leer de betekenis van het C17 'Gesloten voor voertuigen langer dan...' verkeersbord

Bereid je voor op het verbodsbord 'Gesloten voor Voertuigen Breder Dan...' (C18) op Nederlandse wegen.

Let op! Dit bord betekent dat uw voertuig te hoog is voor de weg die voor u ligt.

Het C2 'Verboden toegang'-bord betekent dat u deze straat vanuit deze richting niet mag inrijden.

Let op het C20-bord: Aslastlimieten vooruit!

Begrijp het C21 bord: Gesloten voor voertuigen die het totale gewicht overschrijden

Weet wanneer de lading van uw voertuig beperkt wordt door het C22-bord voor gevaarlijke stoffen.

Begrijp het C22a milieuzonebord voor dieselvoertuigbeperkingen.

U Verlaat de Milieuzone: Bord C22b Geeft Aan Dat Beperkingen Hier Eindigen

C22c: Toegang Alleen Voor Bedrijfsvoertuigen Met Nul Uitstoot

Het C22c1-bord bevestigt dat zero-emissie bedrijfsvoertuigen welkom zijn in deze zone.

C22d: U Verlaat de Nul-emissiezone!

Extra Rijstrook Open: Gebruik Deze Strook Tijdens Piekuren!

Bord 'Vrijmaken spitsstrook': Wat te doen als een dynamische rijstrook sluit

Het C23-03 bord markeert het einde van een dynamische spitsstrook.

Dit is het C3-bord: uw toegestane ingang naar een eenrichtingsweg.

Het C4-bord 'Eenrichtingsverkeer naar rechts' betekent dat u rechtsaf de eenrichtingsstraat moet inslaan.

Dit C5-bord betekent dat de weg toegankelijk is voor verkeer vanuit beide richtingen!

Wat betekent het C6-bord? Het verbiedt grotere motorvoertuigen.

Begrijp het C7-bord 'Gesloten voor Vrachtauto's' in Nederland

Het C7a-bord: Begrijpen van 'Gesloten voor bussen'-beperkingen

Leer de betekenis van het C7b verkeersbord 'Afgesloten voor Vrachtauto's en Bussen'.

Begrijp het C8-bord: Afgesloten voor landbouw- en langzame voertuigen

C9 Bord: Weg Afgesloten voor Veel Soorten Niet-gemotoriseerd Verkeer
Duidelijke antwoorden op veelgestelde vragen over de categorie Afsluitings- en Eenrichtingsborden (C). Gebruik deze FAQ om lastige regels te herhalen, te begrijpen hoe deze borden in examenvragen voorkomen en om fouten te voorkomen die vaak worden gemaakt tijdens het Nederlandse theorie-examen in Nederland.
Een C1-bord betekent dat de weg is afgesloten voor alle voertuigen, hoewel voetgangers mogelijk nog wel mogen passeren. Een C2-bord, vaak 'verboden toegang' genoemd, betekent specifiek dat u de weg vanuit die richting niet mag inrijden omdat het een eenrichtingsweg is waar het verkeer de tegenovergestelde richting op gaat. U kunt verderop in de eenrichtingsweg een C3-bord zien dat aangeeft dat de toegang vanaf die kant is toegestaan.
Borden zoals C17 (lengte), C18 (breedte), C19 (hoogte), C20 (aslast) en C21 (totaalgewicht) worden doorgaans geplaatst voor bruggen, tunnels, smalle wegen of zwakke constructies. Deze zijn bedoeld om zowel de infrastructuur als de bestuurder te beschermen door te voorkomen dat voertuigen die te groot of te zwaar zijn, doorrijden en mogelijk schade veroorzaken of vast komen te zitten.
Milieu- en emissievrije zones worden steeds vaker toegepast, met name in grotere steden die streven naar een betere luchtkwaliteit. Bord C22a beperkt doorgaans oudere dieselvoertuigen, terwijl C22c mogelijk commerciële voertuigen zoals vrachtwagens en bestelwagens treft op basis van hun emissies. Controleer altijd op deze borden bij het betreden van stedelijke gebieden, aangezien niet-naleving tot aanzienlijke boetes kan leiden. De bijbehorende borden C22b en C22d geven het einde van deze zones aan.
Een C1-bord geeft een volledige afsluiting voor alle voertuigen aan. Echter, als u borden ziet zoals C7 (afgesloten voor vrachtwagens), C11 (afgesloten voor motorfietsen) of andere die voertuigtypen specificeren, betekent dit dat de weg open is voor ander verkeer, maar verboden voor die specifieke voertuigen. Lees altijd alle aanwezige borden; soms kan een algemeen afsluitingsbord vergezeld worden van uitzonderingen voor lokale toegang of specifieke voertuigtypen die worden aangegeven door aanvullende panelen.
De C23-serie borden zijn dynamisch en regelen de verkeersstroom op drukke wegen. C23-01 geeft aan dat een spitsuurstrook open is en u deze mag gebruiken. C23-02 betekent dat u de strook moet verlaten, vaak omdat deze van richting verandert of wordt afgesloten. C23-03 markeert het einde van een spitsuurstrook. Besteed veel aandacht aan deze borden en eventuele bijbehorende elektronische displays, aangezien deze veranderen afhankelijk van de verkeersomstandigheden.