Logo
Nederlandse verkeersborden en verkeersbordbetekenissen

Het C23-03 bord markeert het einde van een dynamische spitsstrook.

C23-03 - Einde spitsstrook betekenis van het Nederlandse verkeersbord

Wanneer je het C23-03 bord ziet, geeft dit het officiële einde aan van een dynamisch gereguleerde rijstrook, vaak gebruikt tijdens piekuren. Dit betekent dat de rijstrook niet langer functioneert als speciale verkeersstrook en terugkeert naar zijn normale functie of status. Het is cruciaal om je bewust te zijn van deze verandering en je rijgedrag dienovereenkomstig aan te passen, je voor te bereiden op het terugvoegen in reguliere verkeersstromen of je te houden aan standaard vluchtstrookregels.

Over het verkeersbord C23-03 - Einde spitsstrook

Leer de belangrijkste details van het bord C23-03 - Einde spitsstrook, waaronder de functie, wat het bestuurders aangeeft en hoe het wordt toegepast in echte verkeerssituaties in Nederland. Gebruik dit overzicht om het bord goed te begrijpen en zeker te herkennen tijdens het Nederlandse theorie-examen.

Definitie van C23-03

Een rechthoekig bord met een geannuleerd rijstrooksymbool toont het einde van de dynamisch gebruikte spitsstrook. Voorbij dit bord mag het algemene verkeer de voormalige extra strook niet meer gebruiken om normaal te rijden of in te halen. Het bord staat op het laatste invoeggebied en werkt samen met rijstrookmarkeringen en bovengrondse signalen die bestuurders terugleiden naar reguliere stroken.

Betekenis van C23-03

Dit bord markeert het exacte punt waar de spitsstrookoperatie is beëindigd. Vanaf hier is de voormalige spitsstrook geen normale verkeersstrook meer en keert deze meestal terug naar zijn functie als vluchtstrook of noodopvanggebied. Je zou al in een reguliere strook moeten zijn, zodat de vluchtstrook beschikbaar blijft voor pechgevallen en noodgevallen.

Toegestane handelingen voor C23-03

Doorrijden in een reguliere rijstrook voorbij het einde van de spitsstrookGebruik de vluchtstrook alleen in geval van pech of een dringende noodsituatiePas de snelheid aan de permanente limiet die geldt na het gecontroleerde gedeelteVolg eventuele nieuwe rijstrookmarkeringen die het verkeer terugleiden naar normale rijstrokenLet op aankomende borden over afslagen, kruispunten of gebruik van de vluchtstrook

Verboden handelingen voor C23-03

Rijden op de voormalige spitsstrook alsof het nog een verkeersstrook isGebruik de vluchtstrook voor normaal rijden of filerijden voorbij het einde-bordStoppen of parkeren op de vluchtstrook zonder noodsituatie na het bordWeer invoegen op de vluchtstrook uit gemak nadat deze is teruggekeerd naar normale functieNegeren van aanvullende borden die stoppen of parkeren op de vluchtstrook beperken

Veelgestelde vragen over het bord C23-03 - Einde spitsstrook

Krijg duidelijke en praktische antwoorden op de meest voorkomende vragen over het bord C23-03 - Einde spitsstrook. Leer hoe het bord werkt, welke regels het aangeeft en hoe het invloed heeft op verkeerssituaties. Deze FAQ versterkt je begrip en ondersteunt goede beslissingen voor het Nederlandse theorie-examen in Nederland.

Wat betekent het C23-03 bord 'Einde Spitsstrook'?

Het C23-03 bord geeft aan dat een speciaal aangewezen spitsstrook, vaak dynamisch geregeld, nu eindigt. Je mag deze na dit punt niet langer als verkeersstrook gebruiken en moet je voorbereiden op het volgen van standaard verkeersregels.

Wat moet ik doen als ik het C23-03 bord zie?

Wanneer je het C23-03 bord ziet, moet je stoppen met het gebruiken van de rijstrook als verkeersstrook. Volg eventuele instructies voor het invoegen of veranderen van de rijstrookstatus, pas indien nodig je snelheid aan en wees klaar om de normale regels voor vluchtstrook- of rijstrookgebruik te volgen.

Mag ik na het C23-03 bord doorrijden op de vluchtstrook?

Het C23-03 bord markeert het einde van de spitsstrookoperatie. Of je door mag rijden op de vluchtstrook hangt af van de standaardregels voor vluchtstroken op die specifieke locatie, die stoppen behalve in noodgevallen kunnen verbieden.

Is er een veelvoorkomende valkuil bij het examen met betrekking tot het C23-03 bord?

Een veelvoorkomende valkuil is de aanname dat de rijstrook nog steeds als een normale verkeersstrook gebruikt kan worden. Het C23-03 bord betekent expliciet dat de speciale operatie is beëindigd, dus doorgaan met het gebruik ervan zoals vóór het bord bedoeld was, kan leiden tot een fout tijdens het theorie-examen of een onveilige situatie.

Wat is het verschil tussen een spitsstrook en een normale rijstrook?

Een spitsstrook is een tijdelijke verkeersstrook, vaak op de vluchtstrook of een extra strook, die alleen open is voor gebruik tijdens specifieke piekuren, meestal aangegeven door dynamische signalering. Het C23-03 bord geeft aan dat deze speciale toestand voorbij is.

Afbeelding van het bord C23-03 - Einde spitsstrook

Een duidelijke referentieafbeelding van het verkeersbord C23-03 - Einde spitsstrook dat in Nederland wordt gebruikt.

C23-03 - Einde spitsstrook verkeersbord

Andere benamingen voor C23-03 - Einde spitsstrook

Het verkeersbord C23-03 - Einde spitsstrook kan ook bekend staan onder andere namen of termen.

Einde spitsstrookEinde dynamische rijstrookEinde vluchtstrookgebruikEinde extra rijstrook

Afsluitings- en Eenrichtingsborden (C) verkeersbordcategorie

Het bord C23-03 - Einde spitsstrook behoort tot de categorie Afsluitings- en Eenrichtingsborden (C), een groep borden met vergelijkbare functies en regels.

Verdiep je in Nederlandse verkeersbordenkennis

Cursus Nederlandse Rijexamen Theorie BC2 Verboden toegang Nederlandse verkeerstekenVoorrangsborden (B) Nederlandse tekencategorieSnelheidsborden (A) Nederlandse tekencategorieInformatieborden (L) Nederlandse tekencategorieC22b Einde Milieuzone Nederlandse verkeerstekenBebouwde kom-borden (H) Nederlandse tekencategorieWaarschuwingsborden (J) Nederlandse tekencategorieC23-03 Einde spitsstrook Nederlandse verkeerstekenC7a Gesloten voor bussen Nederlandse verkeerstekenC11 Gesloten voor Motoren Nederlandse verkeerstekenC22d Einde Nul-emissiezone Nederlandse verkeerstekenC23-01 Spoedrijstrook Open Nederlandse verkeerstekenC23-02 Vrijmaken spitsstrook Nederlandse verkeerstekenParkeer- en Stilteborden (E) Nederlandse tekencategorieAanvullende onderborden (OB) Nederlandse tekencategorieC7 Gesloten voor vrachtauto's Nederlandse verkeerstekenVerplichte richtingsborden (D) Nederlandse tekencategorieC16 Afgesloten voor Voetgangers Nederlandse verkeerstekenRichting & Routebegeleiding (K) Nederlandse tekencategorieC4 Eenrichtingsverkeer naar rechts Nederlandse verkeerstekenC22a Milieuzone — Dieselbeperkingen Nederlandse verkeerstekenInhaal- en Rijstrookbegeleiding (F) Nederlandse tekencategorieAfsluitings- en Eenrichtingsborden (C) Nederlandse tekencategorieC12 Afgesloten voor alle motorvoertuigen Nederlandse verkeerstekenC3 Eenrichtingsweg — Inrijden Toegestaan Nederlandse verkeerstekenAanwijzingen voor Gebied, Weg en Pad (G) Nederlandse tekencategorieC17 Gesloten voor voertuigen langer dan... Nederlandse verkeerstekenC18 Gesloten voor voertuigen breder dan... Nederlandse verkeerstekenC7b Afgesloten voor Vrachtauto's en Bussen Nederlandse verkeerstekenC19 Afgesloten voor voertuigen hoger dan... Nederlandse verkeerstekenC10 Gesloten voor motorvoertuigen met aanhangwagen Nederlandse verkeerstekenC20 Gesloten voor voertuigen met een aslast boven… Nederlandse verkeerstekenC5 Tweerichtingsverkeer (Geen Eenrichtingsverkeer) Nederlandse verkeerstekenC8 Afgesloten voor landbouw- en langzame voertuigen Nederlandse verkeerstekenC21 Gesloten voor voertuigen met een totaalgewicht... Nederlandse verkeerstekenC22 Afgesloten voor voertuigen met gevaarlijke stoffen Nederlandse verkeerstekenC6 Gesloten voor motorvoertuigen met meer dan twee wielen Nederlandse verkeerstekenC9 Afgesloten voor Diverse Niet-gemotoriseerde Voertuigen Nederlandse verkeerstekenC1 Afgesloten voor al het verkeer (voetgangers toegestaan) Nederlandse verkeerstekenC22c Zone met nul uitstoot — Bedrijfsauto's & Vrachtwagens Nederlandse verkeerstekenC15 Gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen Nederlandse verkeerstekenC22c1 Zero-Emissie Zone — Toegang voor Emissievrije Bedrijfsauto's Nederlandse verkeerstekenC14 Afgesloten voor fietsen & niet-gemotoriseerde invalidenvoertuigen Nederlandse verkeerstekenC13 Gesloten voor bromfietsen/snorfietsen & gehandicaptenvoertuigen (motor aan) Nederlandse verkeersteken