Logo
Nederlandse verkeersborden en verkeersbordbetekenissen

Bord 'Vrijmaken spitsstrook': Wat te doen als een dynamische rijstrook sluit

C23-02 - Vrijmaken spitsstrook betekenis van het Nederlandse verkeersbord

Het bord C23-02 'Vrijmaken spitsstrook' is een belangrijk informatief verkeersbord dat wordt gebruikt om de verkeersstroom tijdens piekuren te beheren. Het betekent dat de dynamische rijstrook waarop u zich bevindt, sluit en u deze onmiddellijk moet verlaten. Dit gebeurt vaak wanneer het spitsverkeer afneemt of vanwege een incident, waarbij de strook terugkeert naar zijn normale functie, zoals een vluchtstrook. Let goed op dit bord en eventuele bijbehorende rijstrooksignalisatie om veilig en efficiënt in te voegen.

Over het verkeersbord C23-02 - Vrijmaken spitsstrook

Leer de belangrijkste details van het bord C23-02 - Vrijmaken spitsstrook, waaronder de functie, wat het bestuurders aangeeft en hoe het wordt toegepast in echte verkeerssituaties in Nederland. Gebruik dit overzicht om het bord goed te begrijpen en zeker te herkennen tijdens het Nederlandse theorie-examen.

Definitie van C23-02

Het bord met een diagonaal rood kruis of pijl boven de spitsstrook geeft aan dat dynamisch gebruik van die strook wordt ingetrokken. Het wordt geplaatst vóór het punt waar de strook weer vluchtstrook of geen verkeersgebied wordt. Bestuurders wordt verwacht vóór dit punt in te voegen en eventuele verdere rijstrooksignalisatie of snelheidsaanduidingen te volgen.

Betekenis van C23-02

Dit bord geeft aan dat de spitsstrook of vluchtstrook die u gebruikt, binnenkort sluit voor normaal verkeer. U moet de strook tijdig en veilig verlaten en invoegen op een reguliere rijstrook, waarbij u uw snelheid en positie aanpast aan de verkeersstroom. Vroegtijdig en soepel invoegen voorkomt last-minute manoeuvres en vermindert de kans op botsingen in drukke omstandigheden.

Toegestane handelingen voor C23-02

Tijdig richting aangeven en de spitsstrook verlatenSnelheid aanpassen aan het verkeer op de aangrenzende reguliere rijstrookSpiegels en dode hoek zorgvuldig controleren vóór het invoegenVoldoende ruimte laten zodat meerdere voertuigen soepel kunnen invoegenEventuele verdere sluitingspijlen of rijstrooksignalen volgen

Verboden handelingen voor C23-02

Doorrijden op de spitsstrook tot het sluitingspuntLast-minute invoegen vanaf de spitsstrook naar reguliere rijstrokenVoertuigen op reguliere rijstroken blokkeren door zeer laat invoegen af te dwingenAndere voertuigen inhalen binnen de rijstrook na de sluitingsinstructieStoppen op de spitsstrook, behalve in geval van echte nood

Veelgestelde vragen over het bord C23-02 - Vrijmaken spitsstrook

Krijg duidelijke en praktische antwoorden op de meest voorkomende vragen over het bord C23-02 - Vrijmaken spitsstrook. Leer hoe het bord werkt, welke regels het aangeeft en hoe het invloed heeft op verkeerssituaties. Deze FAQ versterkt je begrip en ondersteunt goede beslissingen voor het Nederlandse theorie-examen in Nederland.

Wat betekent het C23-02 bord 'Vrijmaken spitsstrook'?

Het C23-02 bord, ook bekend als 'Vrijmaken spitsstrook', betekent dat u de dynamische rijstrook die u gebruikt, moet verlaten omdat deze sluit. Dit gebeurt meestal aan het einde van de spitsuren of als de strook niet langer nodig is vanwege veranderende omstandigheden.

Welke acties zijn verboden wanneer ik het C23-02 bord zie?

Wanneer u het C23-02 bord 'Vrijmaken spitsstrook' ziet, mag u niet in die rijstrook blijven, andere voertuigen blokkeren die terug proberen te voegen naar de hoofdrijstroken, of inhalen met behulp van de sluitende rijstrook. Uw prioriteit is om de rijstrook veilig en tijdig te verlaten.

Wat moet ik doen als ik het C23-02 bord zie?

Bij het zien van het C23-02 bord moet u uw voornemen om in te voegen aangeven, uw spiegels en dode hoek controleren, en veilig naar een aangrenzende rijstrook sturen die nog open is. Pas uw snelheid aan op het verkeer in de rijstrook waar u invoegt en volg eventuele richtingpijlen van de rijstrooksignalisatie.

Zijn er specifieke examenvallen met betrekking tot het C23-02 bord?

Een veelvoorkomende examenvaller met borden zoals C23-02 is het onderschatten van de urgentie. Kandidaten kunnen aarzelen of onvoldoende kijken voor invoegend verkeer, wat leidt tot gevaarlijke situaties of het mislukken van de manoeuvre. Behandel sluitingen van dynamische rijstroken altijd als vereisend van onmiddellijke, veilige actie.

Wat is een 'dynamische rijstrook' en hoe verhoudt het C23-02 bord zich daartoe?

Een dynamische rijstrook is een rijstrook waarvan het gebruik kan worden aangepast, vaak om het verkeer tijdens piekuren te helpen beheren. Het C23-02 'Vrijmaken spitsstrook' bord geeft specifiek aan dat zo'n dynamisch gebruikte rijstrook nu sluit en dat bestuurders deze moeten verlaten.

Afbeelding van het bord C23-02 - Vrijmaken spitsstrook

Een duidelijke referentieafbeelding van het verkeersbord C23-02 - Vrijmaken spitsstrook dat in Nederland wordt gebruikt.

C23-02 - Vrijmaken spitsstrook verkeersbord

Andere benamingen voor C23-02 - Vrijmaken spitsstrook

Het verkeersbord C23-02 - Vrijmaken spitsstrook kan ook bekend staan onder andere namen of termen.

Spitsstrook sluitVluchtstrook sluitDynamische rijstrook sluitExtra rijstrook sluit

Afsluitings- en Eenrichtingsborden (C) verkeersbordcategorie

Het bord C23-02 - Vrijmaken spitsstrook behoort tot de categorie Afsluitings- en Eenrichtingsborden (C), een groep borden met vergelijkbare functies en regels.

Verdiep je in Nederlandse verkeersbordenkennis

Cursus Nederlandse Rijexamen Theorie BC2 Verboden toegang Nederlandse verkeerstekenVoorrangsborden (B) Nederlandse tekencategorieSnelheidsborden (A) Nederlandse tekencategorieInformatieborden (L) Nederlandse tekencategorieC22b Einde Milieuzone Nederlandse verkeerstekenBebouwde kom-borden (H) Nederlandse tekencategorieWaarschuwingsborden (J) Nederlandse tekencategorieC23-03 Einde spitsstrook Nederlandse verkeerstekenC7a Gesloten voor bussen Nederlandse verkeerstekenC11 Gesloten voor Motoren Nederlandse verkeerstekenC22d Einde Nul-emissiezone Nederlandse verkeerstekenC23-01 Spoedrijstrook Open Nederlandse verkeerstekenC23-02 Vrijmaken spitsstrook Nederlandse verkeerstekenParkeer- en Stilteborden (E) Nederlandse tekencategorieAanvullende onderborden (OB) Nederlandse tekencategorieC7 Gesloten voor vrachtauto's Nederlandse verkeerstekenVerplichte richtingsborden (D) Nederlandse tekencategorieC16 Afgesloten voor Voetgangers Nederlandse verkeerstekenRichting & Routebegeleiding (K) Nederlandse tekencategorieC4 Eenrichtingsverkeer naar rechts Nederlandse verkeerstekenC22a Milieuzone — Dieselbeperkingen Nederlandse verkeerstekenInhaal- en Rijstrookbegeleiding (F) Nederlandse tekencategorieAfsluitings- en Eenrichtingsborden (C) Nederlandse tekencategorieC12 Afgesloten voor alle motorvoertuigen Nederlandse verkeerstekenC3 Eenrichtingsweg — Inrijden Toegestaan Nederlandse verkeerstekenAanwijzingen voor Gebied, Weg en Pad (G) Nederlandse tekencategorieC17 Gesloten voor voertuigen langer dan... Nederlandse verkeerstekenC18 Gesloten voor voertuigen breder dan... Nederlandse verkeerstekenC7b Afgesloten voor Vrachtauto's en Bussen Nederlandse verkeerstekenC19 Afgesloten voor voertuigen hoger dan... Nederlandse verkeerstekenC10 Gesloten voor motorvoertuigen met aanhangwagen Nederlandse verkeerstekenC20 Gesloten voor voertuigen met een aslast boven… Nederlandse verkeerstekenC5 Tweerichtingsverkeer (Geen Eenrichtingsverkeer) Nederlandse verkeerstekenC8 Afgesloten voor landbouw- en langzame voertuigen Nederlandse verkeerstekenC21 Gesloten voor voertuigen met een totaalgewicht... Nederlandse verkeerstekenC22 Afgesloten voor voertuigen met gevaarlijke stoffen Nederlandse verkeerstekenC6 Gesloten voor motorvoertuigen met meer dan twee wielen Nederlandse verkeerstekenC9 Afgesloten voor Diverse Niet-gemotoriseerde Voertuigen Nederlandse verkeerstekenC1 Afgesloten voor al het verkeer (voetgangers toegestaan) Nederlandse verkeerstekenC22c Zone met nul uitstoot — Bedrijfsauto's & Vrachtwagens Nederlandse verkeerstekenC15 Gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen Nederlandse verkeerstekenC22c1 Zero-Emissie Zone — Toegang voor Emissievrije Bedrijfsauto's Nederlandse verkeerstekenC14 Afgesloten voor fietsen & niet-gemotoriseerde invalidenvoertuigen Nederlandse verkeerstekenC13 Gesloten voor bromfietsen/snorfietsen & gehandicaptenvoertuigen (motor aan) Nederlandse verkeersteken