Logo
Nederlandse verkeersborden en verkeersbordbetekenissen

Het L51 Fietsstraat Bord: Motorvoertuigen zijn Hier te Gast!

L51 - Fietsstraat betekenis van het Nederlandse verkeersbord

Het L51 bord geeft een fietsstraat aan, een speciaal type weg dat voornamelijk bedoeld is voor fietsers. Wanneer u dit bord ziet, onthoud dan dat motorvoertuigen als gasten worden beschouwd en hun gedrag moeten aanpassen. Fietsers hebben voorrang, en u moet een lage snelheid aanhouden, ruime afstand houden en alleen inhalen wanneer dit volkomen veilig is. Dit bord zorgt voor een veiligere en prettigere omgeving voor fietsers in aangewezen gebieden.

Over het verkeersbord L51 - Fietsstraat

Leer de belangrijkste details van het bord L51 - Fietsstraat, waaronder de functie, wat het bestuurders aangeeft en hoe het wordt toegepast in echte verkeerssituaties in Nederland. Gebruik dit overzicht om het bord goed te begrijpen en zeker te herkennen tijdens het Nederlandse theorie-examen.

Definitie van L51

Een fietsstraat is doorgaans over de volle breedte in een onderscheidende kleur uitgevoerd en gemarkeerd met borden die de prioriteit van het fietsverkeer benadrukken. Het bord zelf creëert geen aparte wettelijke wegcategorie, dus normale snelheidslimieten, parkeerregels en voorrangsregelingen blijven van kracht, tenzij andere borden anders aangeven. In de praktijk wordt van bestuurders verwacht dat ze met lage snelheid rijden, inhalen in smalle gedeelten vermijden en fietsers extra aandacht geven.

Betekenis van L51

Dit bord geeft een fietsstraat aan, een weg waar fietsers de hoofdverkeerstrom vormen en gemotoriseerde voertuigen als gast worden beschouwd. Als bestuurder van een auto of bestelwagen moet u uw snelheid aanpassen, ruime zijdelingse ruimte laten en accepteren dat fietsers naast elkaar mogen rijden, dus haal alleen in als het duidelijk veilig is en zonder hen op te jagen.

Toegestane handelingen voor L51

Rijden met een zeer gematigde snelheid die past bij de aanwezigheid van veel fietsersFietsers naast elkaar laten rijden waar de breedte van de straat dit toelaatAlleen inhalen als er voldoende ruimte is en geen tegemoetkomend of kruisend verkeerGeduldig achter een groep fietsers wachten als veilig inhalen niet mogelijk isUw voertuig ruim aan de zijkant positioneren zonder fietsers bij geparkeerde auto's te knijpenDe fietsstraat voornamelijk gebruiken voor lokale toegang in plaats van als snelle doorgaande route

Verboden handelingen voor L51

Rijden met een snelheid die fietsers op de straat intimideert of in gevaar brengtFietsers inhalen met zeer weinig zijdelingse ruimte in smalle gedeeltenToeteren of bumperkleven om fietsers te dwingen sneller te rijden of aan de kant te gaanDe fietsstraat gebruiken als snelle sluiproute om andere routes te omzeilenSnel weer invoegen na het inhalen van een fietser of groep fietsers

Veelgestelde vragen over het bord L51 - Fietsstraat

Krijg duidelijke en praktische antwoorden op de meest voorkomende vragen over het bord L51 - Fietsstraat. Leer hoe het bord werkt, welke regels het aangeeft en hoe het invloed heeft op verkeerssituaties. Deze FAQ versterkt je begrip en ondersteunt goede beslissingen voor het Nederlandse theorie-examen in Nederland.

Wat betekent het L51 Fietsstraat bord?

Het L51 Fietsstraat bord betekent dat de straat voornamelijk bedoeld is voor fietsers. Als bestuurder van een motorvoertuig bent u te gast op deze straat. Dit vereist dat u met lage snelheid rijdt, fietsers voldoende ruimte geeft en alleen inhaalt als dit veilig kan zonder hen in gevaar te brengen of te hinderen.

Hoe moet ik rijden op een fietsstraat in Nederland?

Op een fietsstraat moet u als gast rijden. Dit betekent dat u uw snelheid aanzienlijk moet verlagen, voorrang moet verlenen aan fietsers en geduldig moet zijn. Verwacht dat fietsers naast elkaar rijden en elkaar mogelijk inhalen. Vermijd hen langs te dringen op smalle punten of agressief in te halen.

Mag ik inhalen op een fietsstraat?

Inhalen op een fietsstraat is toegestaan, maar alleen wanneer het absoluut veilig is en er voldoende ruimte is. U mag fietsers tijdens het inhalen niet in gevaar brengen of onnodig hinderen. Geef hun veiligheid en comfort voorrang boven uw wens om in te halen.

Wat zijn veelvoorkomende fouten met betrekking tot het L51-bord tijdens het theorie-examen?

Een veelvoorkomende examenvalkuil is de aanname dat u met normale snelheden kunt rijden of vrij kunt inhalen. Beginnende bestuurders vergeten vaak dat motorvoertuigen te gast zijn. Het geen voorrang verlenen aan fietsers of te dichtbij inhalen zijn ook veelvoorkomende fouten die kunnen leiden tot een negatieve score op het theorie-examen.

Verandert het L51-bord de algemene snelheidslimiet?

Het L51-bord zelf stelt geen specifieke snelheidslimiet in; de normale verkeersregels gelden, tenzij anders aangegeven door aanvullende borden. Het 'gast'-principe impliceert echter dat u moet rijden met een snelheid die past bij de aanwezigheid van veel fietsers, wat doorgaans veel lager zal zijn dan de algemene snelheidslimiet. Let altijd op andere verkeersborden.

Afbeelding van het bord L51 - Fietsstraat

Een duidelijke referentieafbeelding van het verkeersbord L51 - Fietsstraat dat in Nederland wordt gebruikt.

L51 - Fietsstraat verkeersbord

Andere benamingen voor L51 - Fietsstraat

Het verkeersbord L51 - Fietsstraat kan ook bekend staan onder andere namen of termen.

FietsstraatFiets-voorrangswegFiets-eerst corridor

Informatieborden (L) verkeersbordcategorie

Het bord L51 - Fietsstraat behoort tot de categorie Informatieborden (L), een groep borden met vergelijkbare functies en regels.

Verdiep je in Nederlandse verkeersbordenkennis

Cursus Nederlandse Rijexamen Theorie BL4 Voorsorteren Nederlandse verkeerstekenL51 Fietsstraat Nederlandse verkeerstekenL6 Wegsplitsing Nederlandse verkeerstekenL16 Noodtelefoon Nederlandse verkeerstekenL17 Brandblusser Nederlandse verkeerstekenL13 Verkeerstunnel Nederlandse verkeerstekenL5 Einde rijstrook Nederlandse verkeerstekenVoorrangsborden (B) Nederlandse tekencategorieSnelheidsborden (A) Nederlandse tekencategorieInformatieborden (L) Nederlandse tekencategorieL1 Onderdoorgang Hoogte Nederlandse verkeerstekenBebouwde kom-borden (H) Nederlandse tekencategorieWaarschuwingsborden (J) Nederlandse tekencategorieL3 Bushalte of Tramhalte Nederlandse verkeerstekenParkeer- en Stilteborden (E) Nederlandse tekencategorieAanvullende onderborden (OB) Nederlandse tekencategorieL14 Parkeerhaven (Nooduitwijk) Nederlandse verkeerstekenL21 Doorgangsplaats naar Links Nederlandse verkeerstekenVerplichte richtingsborden (D) Nederlandse tekencategorieL20 Passageerruimte naar rechts Nederlandse verkeerstekenL7 Aantal Doorgaande Rijstroken Nederlandse verkeerstekenRichting & Routebegeleiding (K) Nederlandse tekencategorieL18 Noodtelefoon en Brandblusser Nederlandse verkeerstekenL19 Dichtstbijzijnde Nooduitgang Nederlandse verkeerstekenL8 Weg doodlopend (Doodlopende weg) Nederlandse verkeerstekenInhaal- en Rijstrookbegeleiding (F) Nederlandse tekencategorieAfsluitings- en Eenrichtingsborden (C) Nederlandse tekencategorieAanwijzingen voor Gebied, Weg en Pad (G) Nederlandse tekencategorieL2 Voetgangersoversteekplaats (Faciliteit) Nederlandse verkeerstekenL101-3 Taper Invoeging — Tweerichtingswegen Nederlandse verkeerstekenL101-4 Tuitinvoeging — Drievoudige rijbanen Nederlandse verkeerstekenL9 Vooraankondiging — Doodlopende Weg Rechts Nederlandse verkeerstekenL15 Parkeerhaven met Noodtelefoon en Brandblusser Nederlandse verkeerstekenL10 Voorafgaande aanduiding van verkeersmaatregelen Nederlandse verkeerstekenL12 Informatie geldt alleen voor de aangegeven rijstrook Nederlandse verkeerstekenL11 Informatie Alleen Van Toepassing Op De Aangegeven Rijstroken Nederlandse verkeersteken