Logo
Nederlandse verkeersborden en verkeersbordbetekenissen

Navigeren met het L101-3 Taper Invoeging Bord: Twee Rijstroken Samenvoegen

L101-3 - Taper Invoeging — Tweerichtingswegen betekenis van het Nederlandse verkeersbord

Het L101-3 bord geeft een punt aan waar twee aparte rijbanen samenkomen tot één tweerijbanige weg. Het toont visueel hoeveel rijstroken samenkomen en hoeveel er doorlopen, cruciale informatie om veranderingen in het verkeer te anticiperen. Bestuurders moeten voorbereid zijn op voertuigen die van de zijkant invoegen, met als doel een soepele ritsinvoeging. Het handhaven van een constante snelheid en positie is essentieel om ongevallen te voorkomen wanneer rijstroken samenkomen. Dit bord wordt doorgaans aangetroffen op wegen waar het verkeer moet worden geregeld tijdens rijstrookvernauwingen.

Over het verkeersbord L101-3 - Taper Invoeging — Tweerichtingswegen

Leer de belangrijkste details van het bord L101-3 - Taper Invoeging — Tweerichtingswegen, waaronder de functie, wat het bestuurders aangeeft en hoe het wordt toegepast in echte verkeerssituaties in Nederland. Gebruik dit overzicht om het bord goed te begrijpen en zeker te herkennen tijdens het Nederlandse theorie-examen.

Definitie van L101-3

Het tweerijbanige invoegbord wordt gebruikt vóór een invoegstrook waar elke van de twee naderende wegen één of meer rijstroken bijdragen aan een gecombineerde tweerijbanige weg. Het diagram geeft aan hoe de rijstroken vernauwen of verschuiven en toont het uiteindelijke aantal doorgaande rijstroken. Bestuurders op beide naderende wegen moeten een stabiele, gematigde snelheid aanhouden, indien gepast beide rijstroken gebruiken tot aan de invoeging, en redelijk om de beurt invoegen om wachtrijen en zijdelingse botsingen te voorkomen.

Betekenis van L101-3

Dit bord toont een diagram waarbij twee aparte rijbanen of rijgroepen samenkomen op één nieuwe tweerijbanige weg. Het bereidt je voor op verkeer dat van de zijkant invoegt en op rijbaanmarkeringen die voertuigen geleidelijk naar elkaar toe leiden. Je moet anticiperen op een ritsstrook-situatie en je snelheid en positie aanpassen zodat verkeer van beide richtingen soepel kan samenvloeien.

Toegestane handelingen voor L101-3

Gebruik de volledige lengte van de beschikbare rijstroken tot aan het invoegpunt indien gepastPas je snelheid aan de algemene verkeersstroom aan bij het naderen van de invoegingGeef tijdig richting aan en voeg afwisselend in met verkeer van de andere kantHoud een veilige volgafstand zodat andere voertuigen de rijstrook kunnen betredenObserveer eventuele rijstrookgeleidingssignalen of markeringen die de invoeging regelen

Verboden handelingen voor L101-3

Vooruit racen naar het absolute front van de invoegstrook om agressief positie te winnenInhalen op de vluchtstrook of berm om de wachtrij te omzeilenVoertuigen van de andere kant blokkeren die proberen redelijk in te voegenHard remmen in de invoegzone omdat je te laat je rijstrook koos

Veelgestelde vragen over het bord L101-3 - Taper Invoeging — Tweerichtingswegen

Krijg duidelijke en praktische antwoorden op de meest voorkomende vragen over het bord L101-3 - Taper Invoeging — Tweerichtingswegen. Leer hoe het bord werkt, welke regels het aangeeft en hoe het invloed heeft op verkeerssituaties. Deze FAQ versterkt je begrip en ondersteunt goede beslissingen voor het Nederlandse theorie-examen in Nederland.

Wat is het hoofddoel van het L101-3 Taper Invoeging bord?

Het L101-3 bord informeert bestuurders dat twee rijstroken samenkomen tot één gecombineerde rijbaan. Het doel is om je te waarschuwen voor een naderende rijstrookvernauwing en je voor te bereiden op voertuigen die de invoegstrook betreden, wat zorgt voor een veilige en ordelijke invoeging.

Hoe moet ik me gedragen als ik het L101-3 bord zie?

Wanneer je het L101-3 bord ziet, wees je ervan bewust dat de rijstroken verderop samenkomen. Het is belangrijk om voertuigen die van de zijkant invoegen te anticiperen en klaar te zijn om je snelheid aan te passen. Streef naar een coöperatieve 'ritsinvoeging', waarbij je beide rijstroken tot het invoegpunt gebruikt indien aangegeven door verkeer of andere borden, en geef tijdig richting aan bij het wisselen van rijstrook.

Wat zijn veelgemaakte fouten die bestuurders maken bij een L101-3 invoeging?

Een veelgemaakte fout is te laat of agressief versnellen om als eerste in te voegen, wat gevaarlijke situaties kan veroorzaken. Een andere fout is het blokkeren van de invoegstrook door invoegend verkeer niet toe te laten, of bestuurders die proberen te 'ritsen over de vluchtstrook' om wachtrijen te omzeilen, wat onveilig en verboden is.

Betekent het L101-3 bord dat ik moet stoppen?

Nee, het L101-3 bord betekent niet dat je moet stoppen. Het is een informatief bord dat een rijstrookinvoeging aangeeft. Je moet je voorbereiden om je snelheid en positie aan te passen om een veilige overgang mogelijk te maken, maar doorrijden door het invoegpunt wordt verwacht, tenzij de verkeerssituatie anders aangeeft.

Wat toont het diagram op het L101-3 bord?

Het diagram op het L101-3 bord illustreert de rijstrookconfiguratie. Het toont typisch hoeveel rijstroken aanwezig zijn op elke naderende weg en hoeveel rijstroken doorlopen op de gecombineerde rijbaan na het invoegpunt, zodat je de verkeersstroom voor je kunt begrijpen.

Afbeelding van het bord L101-3 - Taper Invoeging — Tweerichtingswegen

Een duidelijke referentieafbeelding van het verkeersbord L101-3 - Taper Invoeging — Tweerichtingswegen dat in Nederland wordt gebruikt.

L101-3 - Taper Invoeging — Tweerichtingswegen verkeersbord

Andere benamingen voor L101-3 - Taper Invoeging — Tweerichtingswegen

Het verkeersbord L101-3 - Taper Invoeging — Tweerichtingswegen kan ook bekend staan onder andere namen of termen.

Invoegdiagram (2→2)Taper invoeging (tweerijbanig)

Informatieborden (L) verkeersbordcategorie

Het bord L101-3 - Taper Invoeging — Tweerichtingswegen behoort tot de categorie Informatieborden (L), een groep borden met vergelijkbare functies en regels.

Verdiep je in Nederlandse verkeersbordenkennis

Cursus Nederlandse Rijexamen Theorie BL4 Voorsorteren Nederlandse verkeerstekenL51 Fietsstraat Nederlandse verkeerstekenL6 Wegsplitsing Nederlandse verkeerstekenL16 Noodtelefoon Nederlandse verkeerstekenL17 Brandblusser Nederlandse verkeerstekenL13 Verkeerstunnel Nederlandse verkeerstekenL5 Einde rijstrook Nederlandse verkeerstekenVoorrangsborden (B) Nederlandse tekencategorieSnelheidsborden (A) Nederlandse tekencategorieInformatieborden (L) Nederlandse tekencategorieL1 Onderdoorgang Hoogte Nederlandse verkeerstekenBebouwde kom-borden (H) Nederlandse tekencategorieWaarschuwingsborden (J) Nederlandse tekencategorieL3 Bushalte of Tramhalte Nederlandse verkeerstekenParkeer- en Stilteborden (E) Nederlandse tekencategorieAanvullende onderborden (OB) Nederlandse tekencategorieL14 Parkeerhaven (Nooduitwijk) Nederlandse verkeerstekenL21 Doorgangsplaats naar Links Nederlandse verkeerstekenVerplichte richtingsborden (D) Nederlandse tekencategorieL20 Passageerruimte naar rechts Nederlandse verkeerstekenL7 Aantal Doorgaande Rijstroken Nederlandse verkeerstekenRichting & Routebegeleiding (K) Nederlandse tekencategorieL18 Noodtelefoon en Brandblusser Nederlandse verkeerstekenL19 Dichtstbijzijnde Nooduitgang Nederlandse verkeerstekenL8 Weg doodlopend (Doodlopende weg) Nederlandse verkeerstekenInhaal- en Rijstrookbegeleiding (F) Nederlandse tekencategorieAfsluitings- en Eenrichtingsborden (C) Nederlandse tekencategorieAanwijzingen voor Gebied, Weg en Pad (G) Nederlandse tekencategorieL2 Voetgangersoversteekplaats (Faciliteit) Nederlandse verkeerstekenL101-3 Taper Invoeging — Tweerichtingswegen Nederlandse verkeerstekenL101-4 Tuitinvoeging — Drievoudige rijbanen Nederlandse verkeerstekenL9 Vooraankondiging — Doodlopende Weg Rechts Nederlandse verkeerstekenL15 Parkeerhaven met Noodtelefoon en Brandblusser Nederlandse verkeerstekenL10 Voorafgaande aanduiding van verkeersmaatregelen Nederlandse verkeerstekenL12 Informatie geldt alleen voor de aangegeven rijstrook Nederlandse verkeerstekenL11 Informatie Alleen Van Toepassing Op De Aangegeven Rijstroken Nederlandse verkeersteken