Logo
Nederlandse verkeersborden en verkeersbordbetekenissen

J12 Enkele Andreaskruis: Waarschuwing voor Enkel Spoorwegovergang Vooruit

J12 - Enkele Andreaskruis betekenis van het Nederlandse verkeersbord

Het J12-bord, ook bekend als enkel Andreaskruis of enkelspoor overgangsbord, waarschuwt u voor een spoorwegovergang met een enkel spoor. Hoewel het slechts één spoor aangeeft, kunnen treinen snel en stil naderen, dus behandel dergelijke overgangen altijd als een gevaar. Nader voorzichtig, zorg ervoor dat de overgang volledig vrij is van verkeer, en wees klaar om snel en veilig te stoppen of door te rijden. Dit bord wordt vaak gebruikt in combinatie met andere waarschuwingsborden zoals J10 of J11.

Over het verkeersbord J12 - Enkele Andreaskruis

Leer de belangrijkste details van het bord J12 - Enkele Andreaskruis, waaronder de functie, wat het bestuurders aangeeft en hoe het wordt toegepast in echte verkeerssituaties in Nederland. Gebruik dit overzicht om het bord goed te begrijpen en zeker te herkennen tijdens het Nederlandse theorie-examen.

Definitie van J12

Het J12 enkele Andreaskruis wordt geplaatst bij of nabij een spoorwegovergang om aan te geven dat er slechts één spoor de weg kruist. Het vult andere waarschuwingsborden en -inrichtingen aan, waardoor bestuurders het risico kunnen inschatten en kunnen beslissen hoe lang de overgang mogelijk wordt geblokkeerd. Hoewel er maar één spoor is, kunnen treinen elkaar opvolgen en stoppen op de rails blijft extreem gevaarlijk. Verlaat de overgang in één doorlopende beweging zodra het veilig is.

Betekenis van J12

Dit bord, in de vorm van een enkel Andreaskruis, geeft aan dat het spoorwegovergang voor u één spoor heeft. Zelfs met slechts één spoor kunnen treinen snel en stil uit beide richtingen aankomen. Behandel de overgang als een ernstig gevaar, nader met een gecontroleerde snelheid en steek pas over als het spoor volledig vrij is en u de rails zonder vertraging kunt verlaten.

Toegestane handelingen voor J12

De enkelspoor overgang naderen met een voorzichtige, beheersbare snelheidKijk en luister in beide richtingen naar naderende treinenDe overgang alleen oprijden als het spoor volledig vrij isOversteken in één doorlopende beweging zonder te stoppen op de railsWees voorbereid om te stoppen voor de overgang als zicht- of verkeersomstandigheden dit vereisen

Verboden handelingen voor J12

Ophouden op de spoorwegovergang tijdens het observeren van de omgevingAannemen van lange tussenpozen tussen treinen omdat er maar één spoor isStoppen op de rails om te wachten op ruimte in de rij ervoorDe overgang oprijden als u niet zeker weet of u deze volledig kunt vrijmaken

Veelgestelde vragen over het bord J12 - Enkele Andreaskruis

Krijg duidelijke en praktische antwoorden op de meest voorkomende vragen over het bord J12 - Enkele Andreaskruis. Leer hoe het bord werkt, welke regels het aangeeft en hoe het invloed heeft op verkeerssituaties. Deze FAQ versterkt je begrip en ondersteunt goede beslissingen voor het Nederlandse theorie-examen in Nederland.

Wat betekent het J12 Enkele Andreaskruis bord?

Het J12 bord geeft aan dat u een spoorwegovergang nadert die slechts één spoor heeft. Het is een waarschuwingsbord om u te attenderen op de mogelijke aanwezigheid van een trein en de noodzaak van extra voorzichtigheid.

Hoe moet ik reageren als ik het J12 verkeersbord zie?

Bij het zien van het J12 bord moet u langzamer rijden en de spoorwegovergang met voorzichtigheid naderen. Wees altijd bereid te stoppen als een trein nadert. Zorg ervoor dat de overgang vrij en veilig is voordat u het enkele spoor oversteekt.

Wat zijn veelvoorkomende fouten met betrekking tot het J12 bord in het theorie-examen?

Een veelvoorkomende valkuil is de aanname dat, omdat het een enkel kruis is, het gevaar minder groot is. Kandidaten kunnen ook in de verleiding komen om sneller te rijden om de overgang snel te passeren, wat gevaarlijk is. U moet altijd zorgen dat het veilig en vrij is voordat u oversteekt, en nooit aannemen dat er geen treinen komen, ook al ziet of hoort u er nog geen.

Zijn er verboden handelingen bij het tegenkomen van het J12 bord?

Ja, u mag niet op de spoorwegovergang blijven hangen of aannemen dat er lange tussenpozen tussen treinen zullen zijn. U mag niet aannemen dat het veilig is om over te steken totdat u een duidelijk zicht heeft en het spoor bevestigd is als vrij.

Wat als er andere waarschuwingsinrichtingen zijn, zoals knipperende lichten, bij de J12 overgang?

Als er knipperende lichten of andere waarschuwingsinrichtingen aanwezig zijn naast het J12 bord, moet u deze gehoorzamen. Deze inrichtingen zijn actieve indicatoren van een naderende trein, en u moet altijd stoppen wanneer ze geactiveerd zijn en wachten tot ze stoppen voordat u doorrijdt.

Afbeelding van het bord J12 - Enkele Andreaskruis

Een duidelijke referentieafbeelding van het verkeersbord J12 - Enkele Andreaskruis dat in Nederland wordt gebruikt.

J12 - Enkele Andreaskruis verkeersbord

Andere benamingen voor J12 - Enkele Andreaskruis

Het verkeersbord J12 - Enkele Andreaskruis kan ook bekend staan onder andere namen of termen.

Enkelspoor overgangEnkel kruis

Waarschuwingsborden (J) verkeersbordcategorie

Het bord J12 - Enkele Andreaskruis behoort tot de categorie Waarschuwingsborden (J), een groep borden met vergelijkbare functies en regels.

Verdiep je in Nederlandse verkeersbordenkennis

J28 Vee Nederlandse verkeerstekenJ31 Zijwind Nederlandse verkeerstekenJ34 Ongeval Nederlandse verkeerstekenJ38 Drempel Nederlandse verkeerstekenCursus Nederlandse Rijexamen Theorie BJ21 Kinderen Nederlandse verkeerstekenJ15 Brug open Nederlandse verkeerstekenJ23 Voetgangers Nederlandse verkeerstekenJ1 Slecht Wegdek Nederlandse verkeerstekenJ14 Tramkruising Nederlandse verkeerstekenJ29 Tegenliggers Nederlandse verkeerstekenJ9 Rotonde Vooruit Nederlandse verkeerstekenJ3 Bocht naar links Nederlandse verkeerstekenJ2 Boai naar Rechts Nederlandse verkeerstekenJ25 Losse steentjes Nederlandse verkeerstekenJ32 Verkeerslichten Nederlandse verkeerstekenJ36 Sleet of Sneeuw Nederlandse verkeerstekenJ39 Intrekbare Paal Nederlandse verkeerstekenVoorrangsborden (B) Nederlandse tekencategorieSnelheidsborden (A) Nederlandse tekencategorieJ16 Wegwerkzaamheden Nederlandse verkeerstekenJ6 Stijgende Helling Nederlandse verkeerstekenInformatieborden (L) Nederlandse tekencategorieJ12 Enkele Andreaskruis Nederlandse verkeerstekenJ20 Gevaar voor Slippen Nederlandse verkeerstekenJ26 Kade of Rivieroever Nederlandse verkeerstekenJ7 Gevaarlijke Afdaling Nederlandse verkeerstekenJ8 Gevaarlijk Kruispunt Nederlandse verkeerstekenBebouwde kom-borden (H) Nederlandse tekencategorieWaarschuwingsborden (J) Nederlandse tekencategorieJ33 Mogelijke filestaart Nederlandse verkeerstekenJ18 Wegversmalling Rechts Nederlandse verkeerstekenJ24 Fietsers en bromfietsers Nederlandse verkeerstekenParkeer- en Stilteborden (E) Nederlandse tekencategorieAanvullende onderborden (OB) Nederlandse tekencategorieJ13 Dubbele Sint-Andrieskruis Nederlandse verkeerstekenJ27 Groot wild / Wilde dieren Nederlandse verkeerstekenJ30 Laagvliegende vliegtuigen Nederlandse verkeerstekenJ10 Kruispunt met overwegbomen Nederlandse verkeerstekenJ22 Voetgangersoversteekplaats Nederlandse verkeerstekenJ5 Dubbele Bocht — Eerst Links Nederlandse verkeerstekenVerplichte richtingsborden (D) Nederlandse tekencategorieJ4 Dubbele Bocht — Eerst Rechts Nederlandse verkeerstekenRichting & Routebegeleiding (K) Nederlandse tekencategorieJ37 Algemeen Gevaar — Spoorvorming Nederlandse verkeerstekenJ17 Wegversmalling aan beide zijden Nederlandse verkeerstekenInhaal- en Rijstrookbegeleiding (F) Nederlandse tekencategorieJ11 Spoorwegovergang zonder slagbomen Nederlandse verkeerstekenJ19 Wegversmalling aan de linkerzijde Nederlandse verkeerstekenJ37 Algemeen Gevaar — Uitrit Bouwwerk Nederlandse verkeerstekenAfsluitings- en Eenrichtingsborden (C) Nederlandse tekencategorieAanwijzingen voor Gebied, Weg en Pad (G) Nederlandse tekencategorieJ35 Verminderd Zicht (Sneeuw, Regen, Mist) Nederlandse verkeerstekenJ37 Algemeen Gevaar (Aanvullende tekst geeft gevaar aan) Nederlandse verkeersteken