U komt het G1-bord tegen om het begin van een autosnelweg aan te geven. Vanaf dit punt gelden de snelwegregels, inclusief een standaard snelheidslimiet van 130 km/u, tenzij anders aangegeven. Dit betekent dat alleen snel motorverkeer is toegestaan; langzamere voertuigen, voetgangers en fietsers zijn verboden. Houd u altijd aan de rijstrookdiscipline en volg eventuele variabele snelheidslimieten of rijstrooksignalen.
Leer de belangrijkste details van het bord G1 - Begin van de Autosnelweg, waaronder de functie, wat het bestuurders aangeeft en hoe het wordt toegepast in echte verkeerssituaties in Nederland. Gebruik dit overzicht om het bord goed te begrijpen en zeker te herkennen tijdens het Nederlandse theorie-examen.
Bij het begin van een autosnelweggedeelte informeert dit bord bestuurders dat ze een autosnelweg met gecontroleerde toegang betreden, waar specifieke Nederlandse verkeersregels gelden. Langzame voertuigen, voetgangers, fietsers en bromfietsers zijn niet toegestaan. Stoppen, achteruitrijden en keren zijn verboden, en de vluchtstrook is gereserveerd voor pechgevallen en noodgevallen. Bestuurders moeten de aangegeven snelheidslimieten, rijstrooksignalering en de regels voor veilig invoegen en uitvoegen via opritten volgen.
Dit bord markeert het begin van een autosnelweg, waar speciale snelwegregels van toepassing zijn. Vanaf hier mogen alleen snelle motorvoertuigen de weg gebruiken en gelden hogere algemene snelheidslimieten, tenzij borden een lagere waarde aangeven. Bestuurders moeten op hun rijstrook blijven, regelmatig hun spiegels gebruiken en grotere veiligheidsafstanden aanhouden vanwege de hogere snelheden en de beperkte toegang tot knooppunten.
Krijg duidelijke en praktische antwoorden op de meest voorkomende vragen over het bord G1 - Begin van de Autosnelweg. Leer hoe het bord werkt, welke regels het aangeeft en hoe het invloed heeft op verkeerssituaties. Deze FAQ versterkt je begrip en ondersteunt goede beslissingen voor het Nederlandse theorie-examen in Nederland.
Het G1-bord geeft aan dat u een autosnelweg binnenrijdt. Dit betekent dat de specifieke regels voor autosnelwegen van toepassing zijn, zoals een minimale snelheidsvereiste (vaak impliciet door de aard van de weg) en een hogere maximumsnelheid, meestal 130 km/u, tenzij een andere limiet is aangegeven. Bepaalde voertuigen en weggebruikers zijn verboden.
Nadat u het G1-bord bent gepasseerd, mag u niet stoppen of parkeren op de rijbaan of vluchtstrook, tenzij er sprake is van een noodsituatie. Lopen, fietsen, achteruitrijden, U-bochten maken of de vluchtstrook onnodig gebruiken is eveneens strikt verboden. Deze regels zijn cruciaal voor het handhaven van de verkeersdoorstroming en veiligheid op wegen met hoge snelheden.
De standaard snelheidslimiet op een autosnelweg na het zien van het G1-bord is 130 km/u in Nederland, mits er geen andere snelheidslimiet wordt aangegeven door middel van borden (zoals variabele snelheidslimieten of lagere limieten voor specifieke secties). Let altijd op eventuele aangegeven borden, aangezien deze de standaard overschrijven.
Nee, het G1-bord geeft aan dat alleen snel motorverkeer is toegestaan. Voertuigen die een bepaalde minimumsnelheid niet kunnen halen (bijv. bromfietsen, landbouwvoertuigen, sommige zeer langzame elektrische voertuigen) en kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers mogen de autosnelweg niet op.
Een veelvoorkomende valkuil is het vergeten dat specifieke snelwegregels, inclusief verboden handelingen zoals onnodig stoppen, direct na het G1-bord van kracht worden. Kandidaten kunnen ook variabele snelheidslimieten of rijstrooksignalen over het hoofd zien, of onterecht aannemen dat de limiet van 130 km/u overal op de snelweg geldt. Wees altijd alert op de specifieke context en aangegeven informatie.
Een duidelijke referentieafbeelding van het verkeersbord G1 - Begin van de Autosnelweg dat in Nederland wordt gebruikt.

Het verkeersbord G1 - Begin van de Autosnelweg kan ook bekend staan onder andere namen of termen.
Het bord G1 - Begin van de Autosnelweg behoort tot de categorie Aanwijzingen voor Gebied, Weg en Pad (G), een groep borden met vergelijkbare functies en regels.