Het A1 'Maximum Snelheid' verkeersbord is een cruciaal verbodsbord dat u in Nederland tegenkomt. Het geeft duidelijk de hoogst toegestane snelheid aan die u vanaf dat punt mag rijden. Dit ronde bord met een rode rand en een zwart getal blijft van kracht totdat u een 'einde verbodsborden' bord ziet of een nieuwe snelheidslimiet wordt ingesteld. Pas altijd uw snelheid aan om aan deze limiet te voldoen voor uw veiligheid en om te slagen voor uw theorie-examen.
Leer de belangrijkste details van het bord A1 - Maximum Snelheid, waaronder de functie, wat het bestuurders aangeeft en hoe het wordt toegepast in echte verkeerssituaties in Nederland. Gebruik dit overzicht om het bord goed te begrijpen en zeker te herkennen tijdens het Nederlandse theorie-examen.
Een rond wit bord met een rode rand en een zwart nummer geeft de wettelijke maximumsnelheid aan die geldt vanaf het bord totdat een andere limiet of een einde-bord deze wijzigt. Het wordt gebruikt op alle soorten wegen, inclusief autosnelweg en autoweg, om de snelheid te controleren en de verkeersveiligheid te verbeteren.
Dit bord geeft de hoogste wettelijke snelheid aan die u vanaf dit punt op deze weg mag rijden. U moet uw snelheid aanpassen zodat deze het getoonde getal nooit overschrijdt, terwijl u nog verder vertraagt wanneer verkeer, weer, wegomlegging of zicht de situatie veeleisender of riskanter maken.
Krijg duidelijke en praktische antwoorden op de meest voorkomende vragen over het bord A1 - Maximum Snelheid. Leer hoe het bord werkt, welke regels het aangeeft en hoe het invloed heeft op verkeerssituaties. Deze FAQ versterkt je begrip en ondersteunt goede beslissingen voor het Nederlandse theorie-examen in Nederland.
Het A1-bord geeft de absolute maximumsnelheid aan die u legaal in kilometers per uur mag rijden. Sneller rijden dan het getal op het bord is verboden en kan leiden tot boetes of strafpunten. Deze snelheidslimiet geldt vanaf het punt waar het bord is geplaatst totdat het wordt opgeheven door een ander bord.
Bij het zien van het A1-bord moet u onmiddellijk uw snelheid verlagen tot de aangegeven limiet of lager. Als u al met of onder de limiet rijdt, moet u die snelheid aanhouden. Vergeet niet om ook rekening te houden met slechte weersomstandigheden of zwaar verkeer, en het is vaak verstandig om onder dergelijke omstandigheden langzamer te rijden dan de maximum limiet.
De belangrijkste uitzondering is als een matrixbord een lagere snelheidslimiet aangeeft. In dat geval geldt altijd de laagste aangegeven limiet. Bovendien stelt het bord een maximum vast; u mag langzamer rijden dan de aangegeven snelheid, vooral als de omstandigheden dit vereisen, zoals slecht zicht of druk verkeer.
Een veelvoorkomende valkuil is denken dat het bord de aanbevolen snelheid aangeeft. Het is een strikt wettelijk maximum. Een andere valkuil is vergeten dat de limiet van kracht blijft totdat deze expliciet wordt opgeheven door een 'einde verbodsborden' (vaak rond wit met een diagonale zwarte balk) of een nieuw snelheidslimietbord. Kijk altijd vooruit naar volgende borden.
De maximumsnelheid aangegeven door het A1-bord blijft van kracht totdat u een bord tegenkomt dat dit verbod opheft. Dit is doorgaans een rond wit bord met een diagonale zwarte balk (E22 of vergelijkbaar, afhankelijk van de specifieke bebording van het land) of een nieuw snelheidslimietbord dat de vorige vervangt.
Een duidelijke referentieafbeelding van het verkeersbord A1 - Maximum Snelheid dat in Nederland wordt gebruikt.

Het verkeersbord A1 - Maximum Snelheid kan ook bekend staan onder andere namen of termen.
Het bord A1 - Maximum Snelheid behoort tot de categorie Snelheidsborden (A), een groep borden met vergelijkbare functies en regels.