Logo
Nederlandse Theoriecursussen

Les 2 van het onderdeel Noodgevallen, pech en ongevallen

Nederlandse Rijexamen Theorie B: Handelingen bij een Ongeval

Deze les maakt deel uit van Unit 12, 'Noodgevallen, Pech en Ongevallen', en richt zich op je verantwoordelijkheden na een verkeersincident. Na het leren over autopech behandelen we nu de cruciale stappen die je moet nemen bij een ongeval om de veiligheid te waarborgen, de nodige informatie te verstrekken en te voldoen aan de Nederlandse wetgeving. Het beheersen van deze procedures is essentieel voor zowel je theorie-examen als veilige rijgedrag.

ongeval procedureshulpdienstenwettelijke verplichtingenverzekeringEuropees schadeformulier
Nederlandse Rijexamen Theorie B: Handelingen bij een Ongeval
Nederlandse Rijexamen Theorie B

Wat te doen na een verkeersongeval in Nederland: Een gids voor bestuurders

Een verkeersongeval kan een stressvolle en desoriënterende ervaring zijn. Het kennen van de juiste procedure is echter cruciaal voor het waarborgen van de veiligheid van alle betrokkenen, het voldoen aan uw wettelijke verplichtingen en het faciliteren van een correcte coördinatie met hulpdiensten en verzekeraars. Deze uitgebreide gids schetst de essentiële acties en wettelijke vereisten voor bestuurders in Nederland na een verkeersbotsing, van het beveiligen van de plaats van het ongeval tot het uitwisselen van cruciale informatie.

Onmiddellijke stappen na een botsing: De plaats van het ongeval beveiligen

De allerhoogste prioriteit na elk verkeersongeval is het waarborgen van de veiligheid van iedereen en het voorkomen van verdere incidenten. Dit omvat het nemen van snelle en daadkrachtige actie om de plaats van het ongeval te beveiligen, het zichtbaar te maken voor andere weggebruikers en aanvullende risico's te minimaliseren.

Noodverlichting activeren

Zodra u beseft dat u betrokken bent bij een ongeval of zich op de plaats van een ongeval bevindt, zet dan onmiddellijk uw noodverlichting aan. Deze lichten (alle richtingaanwijzers die tegelijkertijd knipperen) zijn bedoeld om andere bestuurders te waarschuwen voor een potentieel gevaar of obstakel verderop. Ze zijn bijzonder essentieel op wegen met hoge snelheden, bij slecht zicht of wanneer uw voertuig op een onverwachte locatie stilstaat.

Tip

Schakel altijd direct uw noodverlichting in, zelfs als de schade gering lijkt. Deze eenvoudige handeling kan secundaire botsingen voorkomen door tegemoetkomend verkeer vroegtijdig te waarschuwen.

Gevarendriehoek plaatsen

Naast de noodverlichting zijn bestuurders wettelijk verplicht om een gevarendriehoek te plaatsen als hun voertuig een gevaar vormt op de weg, vooral buiten bebouwde kom of op snelwegen. Dit reflecterende apparaat moet op voldoende afstand achter uw voertuig worden geplaatst om naderend verkeer ruimschoots te waarschuwen.

De algemene vuistregel is om de driehoek ongeveer 30 meter van het voertuig te plaatsen, maar deze afstand moet worden aangepast op basis van het wegtype, de snelheidslimiet en het zicht. Op snelwegen waar de snelheden veel hoger liggen, moet de driehoek verder weg worden geplaatst, idealiter ongeveer 100 meter, indien dit veilig kan. Als u de driehoek niet veilig kunt plaatsen vanwege verkeer of locatie, geef dan prioriteit aan uw eigen veiligheid en die van anderen door naar een veilige plek te gaan.

De weg vrijmaken en het zicht garanderen

Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990) §6:1 verplicht bestuurders om al het redelijke te doen om de doorgang vrij te maken en gevaar aan te geven. Als uw voertuig na een klein ongeval nog verplaatsbaar is en er geen letsel is, dient u het naar de dichtstbijzijnde veilige plek te verplaatsen, zoals de vluchtstrook op een snelweg of een parkeerhaven, om belemmering van het verkeer te voorkomen. Dit minimaliseert het risico op verdere botsingen en houdt de weg vrij voor hulpdiensten indien deze worden ingeschakeld. Als het verplaatsen van het voertuig onveilig of onmogelijk is vanwege schade, laat het dan staan, maar zorg ervoor dat alle waarschuwingssignalen actief zijn.

Letsels beoordelen en hulpdiensten bellen (112)

Nadat de plaats van het ongeval is beveiligd, is de volgende cruciale stap het beoordelen van de toestand van uzelf en eventuele andere betrokken personen. Snelle en nauwkeurige beoordeling, gevolgd door het inschakelen van professionele hulp wanneer nodig, kan levens redden.

Onmiddellijke zelfbeoordeling en controle van slachtoffers

Controleer eerst uzelf op eventuele verwondingen. Zelfs kleine ongevallen kunnen schok veroorzaken, die pijn kan maskeren. Zodra u zeker bent dat u veilig bent en in orde bent, controleer dan uw passagiers en eventuele inzittenden van andere betrokken voertuigen. Vraag of ze gewond zijn en hulp nodig hebben. Benader andere voertuigen voorzichtig.

Waarschuwing

Verplaats nooit een gewond persoon, tenzij deze in direct gevaar verkeert (bijv. door vuur of vallend puin). Het verplaatsen van iemand met een wervelkolomletsel kan verdere, onomkeerbare schade veroorzaken.

Wanneer 112 bellen: Het noodnummer

Het Nederlandse noodnummer 112 moet onmiddellijk worden gebeld in specifieke situaties. Het kennen van deze criteria is cruciaal:

  • Letsel: Als iemand die bij het ongeval betrokken is gewond is, ongeacht de vermeende ernst, bel dan 112. Dit geldt ook voor voetgangers, fietsers en inzittenden van voertuigen. Ga altijd uit van het zekere voor het onzekere; wat aanvankelijk klein lijkt, kan soms ernstiger zijn.
  • Aanzienlijke wegafsluiting: Als het ongeval ertoe leidt dat uw voertuig of andere voertuigen de weg aanzienlijk blokkeren, met name op snelwegen of drukke stedelijke routes, bel dan 112. Deze situatie kan snel leiden tot verdere ongevallen en vereist verkeersmanagement door de politie.
  • Ernstige voertuigschade: Hoewel de precieze definitie subjectief kan zijn, is het bellen van 112 raadzaam als de schade zo uitgebreid is dat een voertuig onbruikbaar of onveilig is om te rijden, of als deze een milieu-gevaar vormt (bijv. lekkende vloeistoffen).
  • Geen overeenstemming over schuld of informatie-uitwisseling: Als partijen het niet eens kunnen worden over de feiten of weigeren informatie uit te wisselen, kan tussenkomst van de politie via 112 noodzakelijk zijn.
Definitie

112

Het universele Europese noodtelefoonnummer voor dringende medische, brandweer- of politiebijstand. Het verbindt bellers met het dichtstbijzijnde alarmcentrum.

RVV §9.3 stelt dat bestuurders hulp moeten verlenen indien iemand gewond raakt of als een voertuig het verkeer hindert. Het uitstellen van een noodoproep vanwege vermeende lage ernst is een veelvoorkomende misvatting en kan ernstige gevolgen hebben. Geef altijd prioriteit aan menselijk leven en veiligheid.

Wettelijke verplichtingen: Uitwisseling van informatie en documentatie

Nadat de directe veiligheids- en medische behoeften zijn aangepakt, heeft u wettelijke verantwoordelijkheden met betrekking tot de uitwisseling van informatie en het documenteren van het ongeval. Dit zorgt voor een correcte toewijzing van aansprakelijkheid en een soepel verloop van claimprocessen.

Persoonlijke en voertuiggegevens uitwisselen

Het is verplicht om informatie uit te wisselen met alle andere partijen die bij de botsing betrokken zijn. Dit omvat doorgaans:

  • Persoonlijke gegevens: Volledige naam, adres en telefoonnummer.
  • Voertuiggegevens: Kenteken, merk en model van het voertuig.
  • Verzekeringsgegevens: Naam van uw verzekeringsmaatschappij en polisnummer.
  • Rijbewijsgegevens: Uw rijbewijsnummer.

Als er getuigen zijn, is het ook raadzaam om hun contactgegevens te vragen, aangezien hun verklaring waardevol kan zijn voor verzekeringsdoeleinden.

Het Europees Aanrijdingsformulier (EAF) invullen

Bij ernstige ongevallen met letsel of aanzienlijke materiële schade is het invullen van een Europees Aanrijdingsformulier (EAF) verplicht. Dit gestandaardiseerde formulier wordt in heel Europa gebruikt om objectieve feiten over een botsing vast te leggen.

Definitie

Europees Aanrijdingsformulier (EAF)

Een gestandaardiseerd, meertalig formulier dat in heel Europa wordt gebruikt om de details van een verkeersongeval vast te leggen. Het faciliteert de uitwisseling van informatie tussen partijen en stroomlijnt verzekeringsclaims.

Beide bestuurders moeten hun respectieve gedeelten op hetzelfde formulier invullen, ervoor zorgen dat ze het eens zijn over de feiten, het punt van de eerste impact markeren en een schets van de plaats van het ongeval maken. Belangrijke elementen om vast te leggen zijn:

  • Datum, tijd en exacte locatie van het ongeval.
  • Weersomstandigheden en wegdek (bijv. nat, droog, ijzig).
  • Details van alle betrokken voertuigen en bestuurders.
  • Verzekeringsgegevens van alle partijen.
  • Een diagram dat de positie van de voertuigen op het moment van impact illustreert.
  • Een duidelijke beschrijving van de omstandigheden.
  • Handtekeningen van alle betrokken bestuurders, ter indicatie van instemming met de vastgelegde feiten (hoewel niet noodzakelijk een erkenning van schuld).

Tip

Draag altijd een blanco Europees Aanrijdingsformulier bij u in uw voertuig. Veel verzekeraars verstrekken deze. Als u er geen heeft, kan een gewoon stuk papier worden gebruikt om de essentiële informatie vast te leggen, maar de EAF heeft de voorkeur vanwege het gestructureerde formaat.

Na het invullen van het formulier moet elke partij een kopie ontvangen. De EAF moet over het algemeen ter plaatse of binnen 24 uur worden ingevuld. Het niet correct invullen van de EAF wanneer dit vereist is, kan verzekeringsclaims compliceren en mogelijk leiden tot juridische boetes.

Begrip van Nederlandse verkeerswetten na een ongeval

Naast directe acties binden verschillende wettelijke verplichtingen bestuurders die betrokken zijn bij een ongeval onder de Nederlandse wet. Naleving van deze regelgeving is cruciaal om boetes, punten op het rijbewijs en mogelijke gevangenisstraffen te vermijden.

De plicht om te stoppen en op de plaats te blijven

De RVV 1990 §11 bepaalt dat bestuurders die bij een ongeval betrokken zijn, onmiddellijk moeten stoppen en gedurende een redelijke periode op de plaats van het ongeval moeten blijven. Dit maakt de uitwisseling van informatie, de beoordeling van schade en letsel, en een mogelijke politie-onderzoek mogelijk. Voortijdig vertrek van de plaats van het ongeval zonder geldige reden of zonder ervoor te zorgen dat alle noodzakelijke informatie is uitgewisseld, is illegaal en kan leiden tot ernstige straffen, waaronder boetes, rijverboden en zelfs gevangenisstraf.

Hoewel kleine aanrijdingen niet altijd politieaanwezigheid vereisen, moet u ten minste lang genoeg blijven om alle partijen in staat te stellen details uit te wisselen en eventuele gewonde personen hulp te verlenen. Als de politie door een partij wordt ingeschakeld of als er letsel of aanzienlijke schade optreedt, moet u wachten op hun aankomst.

Medewerking met politie en autoriteiten

Als de politie ter plaatse wordt geroepen, bent u wettelijk verplicht om volledig mee te werken aan hun onderzoek. Dit omvat het verstrekken van nauwkeurige verklaringen, het tonen van uw rijbewijs en voertuigregistratiebewijzen, en hen toestaan uw voertuig te inspecteren indien nodig. Het verstrekken van valse informatie of het belemmeren van een onderzoek kan leiden tot extra aanklachten. RVV §9.7 stelt dat bestuurders beschikbaar moeten zijn voor politieonderzoek.

Documenteren van het ongeval met bewijs

Naast de EAF is het sterk aan te raden om aanvullend bewijs te verzamelen:

  • Foto's: Gebruik uw telefoon om duidelijke foto's te maken van de plaats van het ongeval vanuit verschillende hoeken, inclusief schade aan alle voertuigen, remsporen, wegcondities, verkeersborden en relevante omgeving. Fotografeer kentekens, voertuigposities vóór het verplaatsen (indien veilig) en eventueel puin.
  • Getuigeninformatie: Verzamel namen en contactgegevens van eventuele getuigen.
  • Dashcambeelden: Als u een dashcam heeft, beveilig dan onmiddellijk de beelden.

Deze objectieve documentatie creëert een robuust bewijsspoor voor onderzoeken en verzekeringsclaims, waardoor de kans op eerlijke schikkingen wordt vergroot en geschillen worden verminderd.

Uw reactie aanpassen: Conditionele variaties en scenario's

De juiste acties na een ongeval kunnen aanzienlijk variëren, afhankelijk van de heersende omstandigheden en omgeving. Het begrijpen van deze contextuele variaties is essentieel voor een effectieve en veilige reactie.

Nachtelijk rijden en slecht zicht

Tijdens ongevallen 's nachts of bij slechte weersomstandigheden zoals zware regen, mist of sneeuw, is het zicht sterk verminderd.

  • Prioriteit voor verlichting: Zorg ervoor dat uw noodverlichting onmiddellijk is ingeschakeld. Indien veilig, kunt u ook dimlicht gebruiken om de zichtbaarheid te vergroten.
  • Grotere afstand voor driehoeken: Plaats gevarendriehoeken verder weg dan normaal om de verminderde reactietijden te compenseren.
  • Blijf in een veilige zone: Vermijd direct in het pad van mogelijk tegemoetkomend verkeer te staan.

Ongevallen in stedelijke gebieden versus op snelwegen

De omgeving dicteert verschillende strategieën voor het beveiligen van de plaats van het ongeval:

  • Snelweg (Autosnelweg/Autoweg): Indien mogelijk, verplaats uw voertuig altijd naar de vluchtstrook of een aangewezen noodhaven. De snelheden zijn hoog en in een rijbaan blijven is extreem gevaarlijk. Als u uw voertuig niet kunt verplaatsen, activeer dan de noodverlichting, plaats een driehoek zo ver mogelijk naar achteren als veilig mogelijk is, en blijf achter een vangrail of op veilige afstand van de weg.
  • Stedelijke gebieden (Binnen de bebouwde kom): Hoewel het vrijmaken van de weg nog steeds belangrijk is, zijn er bij lagere snelheden en de aanwezigheid van voetgangers andere overwegingen. Als er geen letsel is en de schade gering is, kunt u mogelijk voertuigen naar een zijstraat of een aangewezen parkeerplek verplaatsen om de doorstroming niet te belemmeren. Houd altijd kwetsbare weggebruikers in de gaten.

Betrokkenheid van kwetsbare weggebruikers

Ongevallen met voetgangers, fietsers of motorrijders (kwetsbare weggebruikers) brengen vaak een hoger risico op ernstig letsel met zich mee.

  • Prioriteit voor 112: Bel altijd onmiddellijk 112 als een kwetsbare weggebruiker betrokken is, zelfs als het letsel in eerste instantie niet ernstig lijkt.
  • Niet verplaatsen: Vermijd het verplaatsen van de gewonde persoon, tenzij absoluut noodzakelijk voor hun onmiddellijke veiligheid.
  • Comfort bieden: Bied comfort en houd ze warm totdat de hulpdiensten arriveren.

Meerdere voertuigen betrokken

Bij ongevallen met meerdere voertuigen kan het beheren van de informatie-uitwisseling complex worden.

  • Georganiseerde uitwisseling: Probeer alle bestuurders systematisch gegevens te laten uitwisselen. De EAF heeft secties voor meerdere voertuigen.
  • Duidelijke documentatie: Zorg ervoor dat diagrammen en beschrijvingen alle botsingen en voertuigposities nauwkeurig weergeven.
  • Politiebijstand: Als er verwarring of geschillen ontstaan, kan de aanwezigheid van de politie helpen bij het organiseren van de plaats van het ongeval en de documentatie.

Veelvoorkomende overtredingen en hun gevolgen

Het niet naleven van de juiste procedure na een ongeval kan leiden tot aanzienlijke wettelijke straffen en verhoogde veiligheidsrisico's.

  1. Niet inzetten van noodverlichting/gevarendriehoek: Dit vermindert de waarschuwing voor naderend verkeer, wat het risico op secundaire botsingen aanzienlijk vergroot. Gevolg: Potentiële boetes en risico op mede-aansprakelijkheid voor volgende incidenten.
  2. Voortijdig verlaten van de plaats van het ongeval (Hulp Plicht): Schendt de wettelijke verplichtingen om te blijven en informatie uit te wisselen. Gevolg: Zware boetes, punten op het rijbewijs, rijverbod en zelfs gevangenisstraf, vooral als er letsel bij betrokken was.
  3. Niet bellen van 112 ondanks letsel of blokkade: Nalaten om kritieke noodhulp te bieden. Gevolg: Verhoogd risico op ernstig letsel bij slachtoffers, wettelijke aansprakelijkheid en mogelijke strafrechtelijke aanklachten wegens nalatigheid.
  4. Weigeren informatie uit te wisselen of EAF in te vullen: Belemmert het juridische proces en verzekeringsclaims. Gevolg: Boetes, juridische geschillen en mogelijke moeilijkheden met uw eigen verzekeringsclaim.
  5. Onjuiste plaatsing van gevarendriehoeken: Te dichtbij, te ver weg of verkeerd geplaatst kan bestuurders verwarren of onvoldoende waarschuwing bieden. Gevolg: Verkeersbelemmering, potentiële boetes en verhoogd risico op secundaire botsingen.
  6. Niet documenteren van weer- of wegomstandigheden: Laat essentiële context weg voor onderzoekers en verzekeraars. Gevolg: Onbetrouwbare gegevens voor claims, die mogelijk de beoordeling van schuld beïnvloeden.

Deze overtredingen hebben niet alleen juridische gevolgen, maar brengen ook de openbare veiligheid in gevaar en bemoeilijken de nasleep van een toch al stressvolle gebeurtenis.

Waarom deze regels belangrijk zijn: Veiligheids-, juridische en financiële redenen

De protocollen voor acties op een plaats van een ongeval zijn niet willekeurig; ze zijn diep geworteld in principes van veiligheid, wettelijke naleving en efficiënte afwikkeling.

  • Minimaliseren van secundaire botsingen: Het direct beveiligen van de plaats van het ongeval met noodverlichting en gevarendriehoeken vermindert direct de kans dat andere voertuigen op de ongevalslocatie botsen. Dit redt levens en voorkomt verder letsel.
  • Snellere medische respons: Tijdige melding van 112 zorgt ervoor dat medische professionals zo snel mogelijk bij gewonde personen kunnen komen, wat de overlevingskansen aanzienlijk vergroot en de herstelresultaten verbetert.
  • Behoud van integriteit van bewijsmateriaal: Op de plaats van het ongeval blijven, de EAF correct invullen en fotografisch bewijs verzamelen, behoudt de integriteit van de feiten van het ongeval. Deze objectieve informatie is cruciaal voor politieonderzoeken en verzekeringsmaatschappijen om de schuld eerlijk te bepalen en claims efficiënt te verwerken.
  • Wettelijke naleving en verantwoordelijkheid: Het naleven van de wettelijke verplichtingen (bijv. stoppen, informatie uitwisselen, meewerken met de politie) beschermt u tegen ernstige wettelijke straffen, waaronder boetes, punten op uw rijbewijs en zelfs strafrechtelijke aanklachten. Het toont verantwoordelijk gedrag als bestuurder.
  • Gestroomlijnde verzekeringsclaims: Nauwkeurige en volledige documentatie, met name via de EAF, versnelt het verzekeringsclaimproces aanzienlijk, vermindert geschillen tussen partijen en zorgt voor een eerlijke schikking voor schade.

Uiteindelijk dragen deze regels bij aan de algemene verkeersveiligheid, bevorderen ze verantwoordelijkheid en bieden ze een duidelijk kader voor het omgaan met de uitdagende omstandigheden die na een verkeersongeval volgen.

Noodverlichting
Lichten die tegelijkertijd knipperen om gevaar of een abnormale voertuigconditie aan te geven, ter waarschuwing voor andere weggebruikers.
Gevarendriehoek
Reflecterende, draagbare apparaten die op veilige afstand van een stilstaand voertuig of een plaats van een ongeval worden geplaatst om naderend verkeer te waarschuwen.
Europees Aanrijdingsformulier (EAF)
Een gestandaardiseerd formulier dat in heel Europa wordt gebruikt om essentiële feiten over een verkeersongeval vast te leggen voor verzekerings- en juridische doeleinden.
112
Het uniforme Europese noodnummer voor onmiddellijke hulp van politie, brandweer of ambulance.
RVV 1990
Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, de belangrijkste set Nederlandse verkeersregels.
Vluchtstrook
De verharde strook aan de zijkant van een snelweg, bedoeld voor noodstops of pech.
Kwetsbare Weggebruikers
Personen die een hoger risico lopen in het verkeer, zoals voetgangers, fietsers en motorrijders.
Schadedrempel
Het specifieke geldelijke bedrag aan schade dat bepaalde wettelijke verplichtingen activeert, zoals het invullen van een EAF.
Hulp Plicht
De wettelijke verplichting in Nederland om hulp te verlenen of op de plaats van een ongeval te blijven.
Snelweg (Autosnelweg)
Een snelle, meerbaansweg ontworpen voor snelle, ononderbroken verkeersdoorstroming, typisch in Nederland.
Wegblokkade
Wanneer een voertuig of puin de normale doorstroming van verkeer belemmert en onmiddellijke aandacht vereist om verdere gevaren te voorkomen.
Incidentrapport
Een minder formeel document dan een EAF, gebruikt voor kleine incidenten zonder aanzienlijke schade of letsel.
Integriteit van Bewijsmateriaal
Het principe van het waarborgen dat alle vastgelegde feiten en materialen van een plaats van een ongeval accuraat, volledig en ongemoeid zijn voor officieel gebruik.

Gerelateerde rijtheorie lessen

Leer meer met deze artikelen

Test uw kennis over reactie op ongevallen


Overzicht van de lesinhoud

Zoekonderwerpen gerelateerd aan Handelingen bij een Ongeval

Ontdek zoekonderwerpen waar leerlingen vaak naar zoeken wanneer ze Handelingen bij een Ongeval bestuderen. Deze onderwerpen weerspiegelen veelvoorkomende vragen over verkeersregels, verkeerssituaties, veiligheidsrichtlijnen en theoriebereiding op lesniveau voor leerlingen in Nederland.

wat te doen na auto ongeluk nederlandregels melden ongeval Nederlands rijexamen112 bellen na verkeersongelukEuropees schadeformulier Nederland uitlegwettelijke eisen na auto crash Nederlandhoe om te gaan met ongeval op Nederlandse wegenverkeers theorie examen ongeval vragen

Veelgestelde vragen over Handelingen bij een Ongeval

Vind duidelijke antwoorden op vragen die leerlingen vaak hebben over Handelingen bij een Ongeval. Lees hoe de les is opgebouwd, welke theoriedoelen worden behandeld en hoe de les past binnen de algemene leerroute van onderdelen en de voortgang binnen de leerlijn in Nederland. Deze uitleg helpt je kernconcepten te begrijpen, de lessenstructuur te volgen en je examengerichte leerdoelen te behalen.

Wanneer is het verplicht om 112 te bellen na een ongeval in Nederland?

Je moet 112 bellen als er sprake is van verwondingen, hoe klein ook, of als het ongeval een aanzienlijke belemmering veroorzaakt voor het verkeer die niet snel kan worden opgeruimd. Bel ook als er gevaar dreigt voor de openbare veiligheid of als een van de partijen niet stopt of geen gegevens verstrekt.

Welke informatie moet ik uitwisselen met andere betrokkenen bij een ongeval?

Je bent wettelijk verplicht om je naam, adres, telefoonnummer en verzekeringsgegevens uit te wisselen. Het is ook goed gebruik om kentekens uit te wisselen en het merk en model van de andere voertuigen te noteren.

Wat is het 'Europees schadeformulier'?

Het Europees schadeformulier (European Accident Statement) is een gestandaardiseerd formulier dat in heel Europa wordt gebruikt om de details van een verkeersongeval vast te leggen. Het helpt om duidelijk te documenteren wat er is gebeurd en wie er schuldig is, wat het afwikkelingsproces van verzekeringsclaims vereenvoudigt. Beide partijen moeten het indien mogelijk invullen en ondertekenen.

Mag ik de voertuigen verplaatsen als er geen gewonden zijn?

Als er geen gewonden zijn en de voertuigen aanzienlijke hinder veroorzaken, mag je ze indien mogelijk naar een veiligere locatie verplaatsen. Probeer echter eerst de oorspronkelijke posities te documenteren (bijvoorbeeld met foto's) en blijf gegevens uitwisselen. Bij twijfel, of als er schade is, is het vaak het beste om ze ter plaatse te laten totdat er officieel advies is gegeven.

Wat als de andere bestuurder weigert gegevens uit te wisselen?

Als de andere bestuurder weigert mee te werken, doe dan je best om het kenteken, merk, model en eventuele onderscheidende kenmerken van hun voertuig vast te leggen. Noteer ook de tijd, datum en locatie van het ongeval. Je moet het ongeval dan melden bij de politie en hen voorzien van de informatie die je hebt verzameld.

Ga verder met je Nederlandse theorie-leren traject